Video player inladen ...

Meest extreme race voor zonnewagens: Belgisch team start met pech

Het Belgisch team begint vandaag met hun zelfgebouwde zonnewagen aan een uitputtende race van 2.500 kilometer door het Zuid-Amerikaanse continent. Ze starten in Santiago in het zuiden van Chili en rijden helemaal naar het noorden van het land. Maar tijdens de kwalificatieronde kampten ze met pech, toch blijft het team geloven in de overwinning.

De Carrera Solar Atacama is een wedstrijd voor zonnewagens. Ze moeten meer dan 2.500 kilometer rijden langs de kust van Chili en het Andesgebergte, goed voor hoogtepieken van meer dan 3.400 meter. Geen wonder dus dat deze wedstrijd ook de meest extreme zonnewagenrace ter wereld wordt genoemd.

Voor België is er een 25-koppig team. Zij vormen het Punch Powertrain Solar team. De meeste deelnemers zijn studenten industrieel ingenieur aan de KULeuven. In totaal zullen drie chauffeurs de race rijden, dat zijn Jasper Schrijvers, Pieter Galle en Kris Cornelissen. Ze wisselen elkaar om de 4 uur af. De afgelopen dagen hebben ze al veel geoefend om te wennen aan de hitte. Maar ook ritten gemaakt met een gewone auto om de lokale rijstijl in Santiago in de vingers te krijgen.

Zonnepiloot Jasper Schrijvers

Pech voor de Belgen

De Belgen hebben een sterke reputatie op gebied van zonnewagens. Maar dit jaar kampt het team met pech. De kwalificatieronde, afgelopen donderdag, liep niet volgens verwachtingen. Vlak voor een bocht ging de wagen spinnen en kwam naast de baan. Daardoor kan de wagen vandaag pas als laatste starten.

 "Door het gat in de ozonlaag schijnt de zon hier veel feller dan in België."  

Zonnepiloot Jasper Schrijvers

Bovendien is de race ook fysiek erg zwaar voor de piloten. "Door het gat in de ozonlaag schijnt de zon hier veel feller dan in België" vertelt Jasper Schrijvers. "De wagen zal dus heel sterk opwarmen want hij is van binnen helemaal zwart. We zullen dus moeten uitkijken dat we niet uitdrogen. En ook de hoogte kan ons ook parten spelen, in de Andes rijden we tot op een hoogte van 3400 meter, daar zit minder zuurstof in de lucht, het is opletten om gefocust te blijven."

Opletten voor te veel zonne-energie

Zon en zonlicht zullen er dus in overvloed zijn, maar het kan ook té veel zijn voor een wagen die rijdt op zonne-energie. Schrijvers: "Tijdens de afdalingen remmen we op onze motor en dan wordt er energie in ons batterijpakket geladen. Die batterij mag niet voor meer dan 100 procent gevuld raken. Voor we aan de afdaling beginnen moeten we er dus op letten dat de batterij leeg genoeg is."

"We gaan voor de overwinning!"

In totaal nemen aan de Carrera Solar Atacama elf deelnemers deel uit vier landen, het Belgische solar team is het enige uit Europa. De andere deelnemende landen zijn Cambodja, Colombia en Chili. Alleen in de Chilenen ziet Schrijvers een te duchten concurrent. "Het is een lokaal solar team uit Santiago. Zij hebben het voordeel dat ze de streek en de wegen goed kennen, maar ik denk dat onze wagen toch net iets sterker is. Ondanks de tegenslag in het begin blijven we geloven in de overwinning!"