De "Hitlergroet" in Ninove en Moureaux omringd door honderden mannen: "Op een bepaald moment is je foto vogelvrij"

De aanhangers van Forza Ninove die volgens sommigen een Hitlergroet brachten en Catherine Moureaux die omringd wordt door honderden mannen in Molenbeek. Het zijn twee foto's van de verkiezingen, afgelopen zondag, die de laatste dagen heel wat opschudding hebben veroorzaakt. Volgens sommigen tonen ze de waarheid, volgens anderen onbreekt context. "Je foto is op een gegeven moment vogelvrij. Daar zou ik niet wakker van liggen", zegt fotograaf Michiel Hendryckx in "De wereld vandaag".

De persfotografen Bas Bogaerts en Mathieu Golinveaux voelen zich verongelijkt over de manier waarop hun foto's de voorbije dagen "geframed" werden in de pers en op sociaalnetwerksites.

Bogaerts maakte zondagavond een fotoreportage van de Ninovieters die de verkiezingsoverwinning van Forza Ninove vierden. De Morgen zette als onderschrift bij een foto dat de feestvierders de Hitlergroet brachten, iets wat later werd tegengesproken door de leden van Forza Ninove "We zongen gewoon "het is stil aan de overkant" naar het lokaal van Open VLD", klonk het. 

"In De Morgen stond er een onderschrift bij de foto over een Hitlergroet. Dat is een redactionele keuze. Ik kan die begrijpen. Ik heb zelf niet de intentie gehad om dat beeld als Hitlergroet naar voor te schuiven. Als fotograaf probeer je een beeld voor zich te laten spreken. In dit geval is het geen beeld van de Ninovieter of de veertig procent die voor Forza Ninove heeft gekozen, het is een beeld van de overwinning waar een aantal mensen uit heel extreemrechtse hoek aanwezig waren", zegt fotograaf Bas Bogaert. 

Demagogisch van De Morgen om de foto's op deze manier te presenteren

"Je hebt een context nodig om een foto te duiden", reageert Michiel Hendryckx in "De wereld vandaag".  "Je kunt onder om het even welke foto een onderschrift schrijven, waardoor ze compleet de andere richting uitgaan. Ik denk dat fotografie op zich machteloos is."

"Wat Bas Bogaerts doet in Ninove, is inzoomen op een groep mensen. Het gevaar bestaat, dat wat ze in De Morgen doen, dat dat een beeld geeft van alle inwoners van Ninove die op Forza Ninove hebben gestemd. Dat geeft sowieso een fout beeld, maar daar is de fotograaf niet de schuldige."

"De context waarin De Morgen dat plaatst is belangrijk. Op de website werd een collage gemaakt met een achttal foto’s. Als je goed kijkt, is dat dezelfde groep die onder verschillende hoeken gefotografeerd is. Dat geeft geen fout beeld met die grimmige sfeer met die straatverlichting enzovoort. Maar het geeft wel een fout beeld over alle mensen die in Ninove wonen. Ik kan me niet inbeelden dat 40.000 van dergelijke koboldachtige individuen voor Forza Ninove hebben gestemd."

"Ik zou de foto’s van Bas Bogaert ook gemaakt hebben als ik daar was. Als fotograaf moet je vertrouwen hebben in de redactie die je achter je hebt. Ik vind het van De Morgen een beetje demagogisch om de foto’s op deze manier te presenteren", besluit Hendryckx over de foto's uit Ninove.

Een van de meest fascinerende beelden van het begin van de 21e eeuw

Ook de foto van de viering van de verkiezingsoverwinning van Catherine Moureaux in Molenbeek werd de voorbije dagen druk becommentarieerd. Mathieu Golinveaux toont op zijn beeld dat Moureaux bejubbeld wordt door een massa mannelijke aanhangers. Dat er geen vrouw te bespeuren is op de foto, was staatssecretaris Theo Francken niet ontgaan. 

Francken tweette dat "de vrouwen die avond niet buiten mochten in Molenbeek". Golinveaux vindt dat Francken zijn foto misbruikt om zijn discours te ondersteunen.

"De foto uit Molenbeek vind ik een veel interessantere foto om over te discussiëren. Die fotograaf heeft een heel breed beeld van de situatie gemaakt. Bogaert heeft ingezoomd, Golinveaux geeft echt een overzicht. Dat is een objectiever beeld dat minder suggestief is. Ik heb ook opgezocht dat er binnen in het partijlokaal wel vrouwen waren, maar buiten stonden er inderdaad geen vrouwen. Het is een fascinerende foto waar ik kan blijven naar kijken", analyseert Michiel Hendryckx.

"Je ziet een blanke vrouw die duidelijk een verkiezingsoverwinning heeft geboekt en op een auto staat. Zij wordt omringd door een hysterische mannelijke groep mensen, door honderden mannen. Ik vind het een fascinerend beeld, misschien wel een van de meest fascinerende beelden van het begin van de 21e eeuw in een randstad van Brussel. Dat zoiets kan gebeuren. Het is een prachtige foto om naar te kijken. Het is wel fout om te zeggen dat vrouwen moeten thuisblijven, want er waren wel degelijk vrouwen aanwezig."

"Het is de tijd waarin we leven. Met internet, Twitter en Facebook, moet je als consument bijzonder kritisch naar de boodschappen kijken. Je moet niet alleen luisteren naar wat Theo Francken schrijft, maar je moet ook naar de foto kijken. Dat is de wereld waarin we terechtgekomen zijn. Het zal nooit meer zo eenduidig zijn zoals het vroeger was. Het is leren omgaan met moderne media. Als fotograaf is je foto vogelvrij op een gegeven moment. Dat een foto verkeerd wordt geïnterpreteerd, daar zou ik niet van wakker liggen. Je bent de schuldige niet", besluit Michiel Hendryckx.