Video player inladen ...

Hoe Fortnite zo populair blijft: "Ze zitten met hun oor tegen de community"

Als de zomer van 2016 die van Pokémon Go was, werd die van dit jaar getekend door de Fortnitedansjes. Op het strand of op het familiefeest, overal pakten kinderen –of ze nu vijf of vijftien zijn– uit met de gekke danspasjes. Ondertussen is de zomer voorbij, maar de jeugd stopt niet met dansen. Waarom blijft Fortnite zo immens populair? VRT NWS vroeg het aan gamer Jordy Janssens, de eerste Vlaming met een miljoen fans op YouTube en professor Jan Van Looy expert Nieuwe Media (UGent).

Afgelopen zomer was die van de hittegolf, maar ook die van Fortnite. Alleen al in de maand augustus speelden meer dan 78 miljoen mensen de videogame. Maar waar de Pokémonhype met de eerste septemberbries overwaaide, hebben de Fortnitedansjes (zie video onder) zich gewoon verplaatst van het strand naar de speelplaats. Wat maakt van Fortnite meer dan de zoveelste hype?

Lees verder onder de video

Video player inladen ...

Jan Van Looy, professor Nieuwe Media (UGent) begint zijn betoog met de opmerkelijke vaststelling dat Epic Games, de makers van Fortnite, eigenlijk niets nieuw doen. "Ze hebben verschillende elementen uit de gamewereld succesvol samengevoegd. Op die manier zijn ze er wel in geslaagd om van Fortnite een uniek product te maken, maar ze introduceren dus eigenlijk niets volledig nieuw."

Bocht van 180 graden

Eén van die elementen is de befaamde "Battle Royale mode" die ondertussen in duizend-en-een vormen en varianten bestaat. Oorspronkelijk maakte die geen deel uit van Fortnite, maar de makers zagen het opkomend succes ervan in en gooiden hun spel drastisch om. Jordy Janssens, op YouTube beter bekend als MojoOnPc, noemt het "een bocht van 180 graden".

"Toen ik Fortnite voor de eerste keer speelde, was het nog een volledig ander spel. Een veel slechter spel", zegt hij. "Maar de makers waren niet te beroerd om hun eigen idee te verlaten." Ze goten hun eigen saus over de Battle Royale mode, waarbij vooral de mogelijkheid om te bouwen een goed concept nog beter heeft gemaakt.

Toen ik Fortnite voor de eerste keer speelde, was het nog een volledig ander spel. Een veel slechter spel
Gamer en YouTuber MojoOnPC

Het illustreert meteen een van de grootste troeven van Fortnite en z’n makers. Ze luisteren heel goed naar de gaminggemeenschap en wat daar leeft. "Al is ook dat niet nieuw", zegt Van Looy. "Vroeger waren de makers inderdaad de kunstenaars die hun games gewoon de wereld instuurden, vandaag de dag is dat helemaal veranderd. Ze zitten echt met hun oor tegen de community."

Op alle platformen

Bij Epic Games hebben ze duidelijk een scherp gehoor. Nadat ze eerst succesvol hun spelconcept hebben aangepast, verlossen ze de gamers volgens Janssens van een jarenlange frustratie. "Stel dat ik een Xbox heb en jij een Playstation, dan was het in het verleden vaak zo dat we hetzelfde spel niet samen konden spelen. Fortnite laat mensen met een Xbox, Playstation, computer en nu zelfs gsm wel samen spelen."

Doordat het spel altijd maar naar nieuwe platformen wordt gebracht, blijft de populariteit aanhouden

Expert Nieuwe Media Jan Van Looy (UGent)

Volgens Van Looy is die aanwezigheid op zo goed als alle toestellen en consoles belangrijk voor het voortdurende succes. "Doordat het spel altijd maar naar nieuwe platformen wordt gebracht, blijft de populariteit aanhouden." De cijfers ogen alvast mooi. Sinds de invoering van de Battle Royale mode is het spel meer dan 125 miljoen keer gedownload. De lancering van het spel voor sommige Android-toestellen heeft dat aantal opgekrikt tot 140 miljoen.

Lees verder onder de video

Video player inladen ...

Toegankelijkheid is hét codewoord als het over Fortnite gaat. Werkelijk iedereen moet het spel kunnen spelen. De verschillende platformen zijn daar één onderdeel van, maar daar stopt het niet. Door te kiezen voor een grappige, cartooneske stijl bereikt de game zowel jong als oud. "Fortnite is natuurlijk een gewelddadige game, maar op een manier dat strips ook gewelddadig zijn. Jerom uit "Suske en Wiske" bijvoorbeeld is heel agressief, maar dat maakt hem niet problematisch voor kinderen", vindt Van Looy.

Alternatief verdienmodel

De factor die misschien wel het meest doorslaggevend is in de omvang van hun bereik is de prijs, want het spel is gratis. Ook dat is een tendens die zich doorzet al zijn er vaak gradaties. Sommige spellen kosten initieel niets, maar vragen een paar euro om nieuwe levels te kunnen spelen. In andere spellen kan je dan weer spullen kopen die je voordelen in het spel opleveren.

Niets van dat in Fortnite. "Het enige waar je voor kan betalen zijn skins en emotes, de befaamde dansjes, maar die hebben een louter cosmetische functie. Je haalt er dus geen voordeel mee. Geniaal!”, roept Jordy met een glinstering in zijn ogen die bewondering verraadt.

Lees verder onder de video

Video player inladen ...

Ook professor Van Looy toont waardering voor het verdienmodel. "Ergens is dat raar hé. Fortnite is een spel dat heel veel geld kost om te maken en toch kan je het gratis spelen", zegt hij. "Hun businessmodel werkt zo dat ze niet aan elke speler geld moeten verdienen en dat maakt het mooi. Dat ook mensen die geen 50 euro willen betalen, plezier kunnen beleven aan het spel."

Hun businessmodel werkt zo dat ze niet aan elke speler geld moeten verdienen

Expert Nieuwe Media Jan Van Looy (UGent)

Toch slagen ze erin om op een maand tijd soms 300 miljoen dollar te verdienen. "Zij mikken op lange termijn. Vaak spelen mensen een hele tijd zonder ook maar één cent uit te geven", aldus Van Looy. "Tot ze na een paar maanden toch eens een paar euro betalen voor een skin of een extra dansje." Het is voor Epic Games dus van groot belang dat ze spelers aan zich weten te binden, zoveel mogelijk, maar ook zo lang mogelijk. Want hoe langer mensen blijven spelen, des te groter de kans dat ze ook geld beginnen spenderen.

Het spel fris houden

Hoe zorgen de makers ervoor dat mensen niet alleen beginnen spelen, maar ook blijven spelen? "Daarom werkt Fortnite met verschillende seizoenen", vertelt Janssens. "Die duren een drietal maanden en bij aanvang van elk nieuw seizoen lanceren ze nieuwe uitdagingen en veranderen ze het speelveld." Op die manier houden ze het spel fris. "Daar komt bij dat je tegen mensen speelt", zegt Van Looy. "Mensen zijn vrij onvoorspelbare tegenstanders dus ook dat maakt elk spel anders. De onvoorspelbaarheid maakt het leuk om te blijven spelen."

"Als je een leuk spel hebt, dat iedereen gratis kan spelen op álle platformen en door een geniaal verdienmodel haal je toch omzet: then you have a winner", besluit Janssens.

Bekijk hieronder de volledige reportage (5 min)