Video player inladen ...

Haven-CEO Vandermeiren: “Verwacht geen ernstige gevolgen voor Antwerpse haven als Groen in coalitie stapt, integendeel”

Jacques Vandermeiren, CEO van het Antwerpse Havenbedrijf, ziet er weinig graten dat Groen in het Antwerpse stadsbestuur zou stappen. “Ik ga er niet van uit dat als Groen in een coalitie stapt, dat ernstige gevolgen zou hebben voor de haven.” Dat zegt de havenbaas in het tv-programma “De markt”. Maar de aanleg van het omstreden Saeftinghedok blijft een heikel punt.

In Antwerpen had Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien voor de gemeenteraadsverkiezingen gezegd dat hij niet met de N-VA zou besturen. Maar nu beide partijen goed uit de verkiezingen zijn gekomen, wordt er toch gesproken. Haven-CEO Jacques Vandermeiren juicht toe dat er brede coalitiegesprekken plaatsvinden.

“Ik denk dat de burgemeester een erg goed punt heeft als hij zegt dat het niet gemakkelijk zal zijn om gedurende zes jaar in alle omstandigheden te besturen met maar één zetel op overschot. Dus ik begrijp dat hij wil gaan voor een veel stevigere basis en hopelijk gaat hij daarin slagen”, zegt Vandermeiren in “De markt”.

Ik begrijp dat De Wever wil gaan voor een veel stevigere basis en hopelijk gaat hij daarin slagen.

Jacques Vandermeiren, CEO Antwerps Havenbedrijf

Vandermeiren heeft voor de verkiezingen met alle politieke families gesproken. “Die gesprekken gingen over de uitdagingen waar met de Antwerpse haven voor staan, en op welke vorm van steun wij kunnen rekenen vanuit hun programma’s.” Wat Vandermeiren daarin vooral opviel: “Dat alle politieke families de haven gunstig gezind zijn.”

Groen was daarop geen uitzondering. “Uiteraard hebben zij wat andere accenten dan het huidige stadsbestuur, dat heel goed gewerkt heeft en heel goed de haven ondersteund heeft. Maar ik ga er niet van uit dat als Groen in een coalitie stapt, dat dat ernstige gevolgen zou hebben voor de haven.”

“Wel integendeel: zij zijn zeer gefocust op natuur, mobiliteit en de energietransitie waar wij al mee bezig zijn. Ook de uitbreiding van de haven, met name het fameuze Saeftinghedok, is met Groen besproken.

Ook de uitbreiding van de haven, met name het fameuze Saeftinghedok, is met Groen besproken.

Jacques Vandermeiren, CEO Antwerps Havenbedrijf

Door de aanleg van dat dok zou het polderdorp Doel definitief van de landkaart verdwijnen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kwam deze zomer echter met een alternatief plan op de proppen waarbij Doel gespaard zou kunnen blijven. Het dok zou tussen het dorp en het Deurganckdok komen te liggen (zie kaart hieronder).

Deze nieuwe vorderingen stemmen Jacques Vandermeiren hoopvol: “Minister Weyts doet zijn uiterste best om een draagvlak te creëren bij alle betrokkenen en dat lijkt te gaan lukken.”

(Lees verder onder de kaart, waarop linksboven, in blauw het nieuwe Saeftinghedok staat aangeduid. In rood staan de nieuw geplande havenactiviteiten aangeduid.)

Raakvlakken

Hoe worden die nieuwe plannen bij Groen onthaald? Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien bevestigt aan VRT NWS dat Groen enkele weken geleden, zoals vaker, heeft samengezeten met de top van het havenbedrijf om te praten over de beleidsplannen voor de komende jaren.

“Op veel punten denken we in dezelfde richting - zoals het verlagen van de CO2-uitstoot en het verhogen van het aandeel goederenvervoer per spoor”, bevestigt van Besien.

Op het vlak van havenuitbreiding zitten we niet helemaal op dezelfde lijn.

Wouter Van Besien (Groen)

“Maar op het vlak van havenuitbreiding zitten we niet helemaal op dezelfde lijn.” Groen heeft zich in het verleden altijd fel gekant tegen de plannen voor het Saeftinghedok, ook het recentste “light”-plan van Weyts. Van Besien vreest dat de komst van een nieuw containerdok, ook veel extra vrachtverkeer met zich zou meebrengen, terwijl de wegen rond Antwerpen nu al vaak vol staan.

Van Besien wil de groei van de containertrafiek in de eerste plaats opvangen met zogenoemde inbreidingsscenario’s. Lees: de haven intern uitbreiden in plaats van ze groter te maken, en daarbij meer inzetten op lokale maakindustrie in plaats van containertransport, waardoor de wegen verder dichtslibben.

VIDEO: Bekijk hieronder het gesprek met haven-CEO Jacques Vandermeiren uit "De markt":

Video player inladen ...