Video player inladen ...

Vlaamse klaslokaal is meer en meer digitaal

Het klaslokaal is meer en meer digitaal: Vlaamse scholen hebben nu bijna allemaal digitale hulpmiddelen in de klas. Dat blijkt uit onderzoek dat de KU Leuven en UGent elke 5 jaar doen. Ruim 9 op de 10 lagere klassen werken met een digitaal bord in de klas. Tien jaar geleden was dat amper 1 op 10. 

Het aantal laptops, desktops, tablets, chromebooks en digitale schoolborden in basis- en secundaire scholen is er de voorbije 5 jaar op vooruitgegaan. Alle scholen hebben ook draadloos internet en leraren gebruiken vaker dan vroeger laptops en tablets in de klas.  

Een gemiddelde Vlaamse school uit het lager onderwijs heeft 1 pc, laptop, tablet of Chromebook per 4 leerlingen. In het secundair onderwijs is er 1 per 2 leerlingen beschikbaar. 

Het computerpark in het onderwijs is wel aan veroudering onderhevig. Zo is in het lager onderwijs meer dan de helft van de desktops en laptops ouder dan 4 jaar.  In het secundair onderwijs gaat het om ongeveer 30%. 

Opvallend is de grote doorbraak van digitale schoolborden. In het lager onderwijs hebben de meeste scholen (93%) digiborden, 10 jaar geleden ging dat slechts over 8%. Ook in het secundair onderwijs valt de toename op. Van 29% in 2008 naar bijna 80% vorig schooljaar. 

Specifiek beleidsplan rond social media, inhoud vaak onbekend

Bijna elke school heeft een digitaal leervolgsysteem waarmee leraren een terugkoppeling krijgen op hoe hun leerlingen het doen. Het geeft hen inzicht in de resultaten van hun onderwijs. In het lager onderwijs gaat het om 98,4% van de scholen, in het secundair onderwijs is dat 97,2%. 

Ook de aanwezigheid van software voor leerlingen met functiebeperkingen is in het lager- (77%) en secundair onderwijs verhoogd (73%) ten opzichte van de vorige ICT-monitor toen het voor het lager onderwijs nog over 60% van de scholen ging en in het secundair over iets meer dan de helft. 

Ongeveer 1 op 3 lagere en de helft van de secundaire scholen zegt een specifiek beleidsplan rond social media te hebben waarin staat over hoe je als school communiceert met derden, wat leerkrachten mogen doen op Facebook of Instagram of hoe om te gaan met cyberpesten en sexting. Vaststelling en werkpunt is wel dat een groot deel van de leerkrachten geen weet heeft van wat er in deze plannen staat.

Minister Crevits: "Jongeren voelen zich digitaal minder vaardig"

Toch zijn er nog aandachtspunten, zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).  "Jongeren voelen zich digitaal iets minder vaardig. Het is dus echt heel belangrijk dat we volgend jaar in het eerste jaar van het  secundair kunnen starten met nieuwe eindtermen. Daar is veel meer aandacht voor digitale vaardigheden. Elke jongere -ook al heeft die thuis bijvoorbeeld geen computer- zal dan op school die digitale vaardigheden opdoen."

In veel scholen ontbreekt er volgens de minister ook nog te vaak een ICT-beleidsplan rond het gebruik van databeheer, social media of privacy. 

Herbeluister het gesprek met minister Crevits in "De ochtend" op Radio 1:

De nieuwe ICT-monitor werd vorig schooljaar voor de derde keer afgenomen bij meer dan 2.900 leerlingen, 1.420 leraren en 680 schoolleiders uit het lager en secundair onderwijs en centra voor basiseducatie.