Video player inladen ...

Langste brug-tunnel-complex verbindt Hongkong met Macau en Zhuhai in China

Vandaag wordt een van de grootste infrastructuurwerken in het moderne China officieel geopend: een opeenvolging van bruggen en tunnels over de monding van de Parelrivier tussen de voormalige Britse kolonie Hongkong en de gewezen Portugese tegenhanger Macau.

De bouw van de brug is gestart in 2009 aan de Chinese kant en het complex is nu klaar. Gisteren mocht de pers er al over rijden, vandaag is er de officiële opening in aanwezigheid van de Chinese president Xi Jinping. Vanaf morgen kan het publiek dan over de brug rijden.

Het complex is iets meer dan 55 kilometer lang en is daarmee een van de langste brug-tunnel-verbindingen ter wereld. Die begint in de gewezen Portugese kolonie Macau -nu een regio met zelfbestuur in China- via de stad Zhuhai en dan oostwaarts via een aantal bruggen op kunstmatige eilanden over de monding van de Parelrivier en een tunnel naar het eiland Lantau en Chek Lap Kok, de internationale luchthaven van Hongkong. Vanaf daar zijn er bestaande verbindingen naar de stad Hongkong wat verderop.

Toch zal je niet met de eigen auto over de brug kunnen rijden zonder speciale vergunning. De meeste mensen zullen dat moeten doen met speciale shuttlebussen, die vertrekken van een grote parking aan de haven van Hongkong. Een rit over het land tussen Hongkong en Macau zou worden teruggebracht van drie uur tot een half uur. (Lees verder onder de foto).

Zonsondergang boven de brug vanuit het eiland Lantau in Hongkong. Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.

Erg duur en omstreden in Hongkong

Het hele project heeft 20 miljard dollar gekost, veel meer dan aanvankelijk begroot werd. Bijna de helft daarvan wordt betaald door de autonome regio Hongkong en dat is daar niet naar de zin van iedereen. Critici zien er een politiek motief van Peking in om de zelfbesturende stadstaat Hongkong symbolisch verder te verbinden met de rest van China. Voor hen staat de brug symbool voor de verdere uitholling van de burgerlijke rechten die wel in Hongkong en Macau, maar niet in communistisch China bestaan.

Milieuactivisten vrezen voor ecologische schade, onder meer voor het uitsterven van de bedreigde Chinese witte dolfijn (foto onderaan) die in de monding van de Parelrivier een van zijn laatste biotopen heeft gevonden.

China zelf ziet in de verbinding een economische slagader voor het hele gebied rond de Parelriviermonding met belangrijke centra zoals Hongkong, Macau, Zhuhai en de verder stroomopwaarts gelegen grootstad Guangzhou (Canton). Historisch vormden die drie steden een driehoek langs waar China zich eeuwen geleden opende voor de wereldhandel. Naar eigen zeggen wil Peking die regio nu verder op dat elan ontwikkelen.

AP2000
Video player inladen ...