Duitse scheepvaart kreunt onder historisch lage waterstanden, hoe erg is het bij ons?

De situatie op de Vlaamse waterwegen is nog niet zo erg als in Duitsland. Door de aanhoudende droogte staat het waterpeil van de Rijn op sommige plaatsen op het laagste niveau ooit gemeten. Maar bij ons worden er ook een aantal maatregelen getroffen. "Op de waterwegen Oost- en West-Vlaanderen zijn er een aantal diepgangbeperkingen en moeten schepen gegroepeerd schutten”, zegt Liliane Stinissen, woordvoerster van De Vlaamse Waterweg in het Radio 1-programma “De wereld vandaag”.

Door de aanhoudende droogte staat het water van de Rijn in Duitsland op verschillende plaatsen het laagst sinds het begin van de metingen, in 1881. In de haven van Keulen is bijvoorbeeld het diepterecord gebroken. Het water staat er amper 77 centimeter hoog; voor vele schepen te laag om te kunnen varen.

Honderden containers staan hierdoor te wachten om verscheept te worden naar Rotterdam of Antwerpen. De boten die wel nog varen, moeten drastisch hun lading verminderen om te vermijden dat ze zouden vastlopen.

Vertraging

In Vlaanderen loopt het nog niet zo’n vaart. Toch worden er ook bij ons maatregelen getroffen om te voorkomen dat het water in de rivieren en kanalen verder zou zakken. “De meeste maatregelen zijn er vooral in Oost- en West-Vlaanderen, zegt Liliane Stinissen van de Vlaamse Waterweg. “Er zijn een aantal diepgangbeperkingen”, waardoor schepen niet te diep in het water mogen liggen, “en op sommige plaatsen moeten schepen gegroepeerd schutten.”

Dat laatste betekent dat schepen niet één per één door sluizen mogen gaan, maar moeten wachten tot er andere schepen zijn die mee versluisd kunnen worden. Schepen moeten gegroepeerd schutten om zo weinig mogelijk water te verliezen bij het versluizen.

Dit is niet alleen in Oost- en West-Vlaanderen het geval, maar ook in de provincie Antwerpen, op het Albertkanaal. Schippers kunnen er tot één uur moeten wachten om door de sluis te kunnen. Voor de pleziervaart kan de wachttijd op sommige plaatsen oplopen tot 2 uur.

Op hoop van regen

Kunnen we verder nog iets doen om het waterpeil niet verder te doen zakken? “Zuinig omgaan met water helpt natuurlijk altijd”, zegt Liliane Stinissen. Maar zo’n drastische maatregelen als afgelopen zomer worden er nog niet genomen. “Het oppompverbod voor de landbouw geldt niet meer omdat vele gewassen al zijn binnengehaald. Daardoor wordt er sowieso al minder water uit de kanalen getrokken.”

Stinissen kijkt verder vooral uit naar regen, maar niet boven België. “Onze waterwegen zijn namelijk afhankelijk van de regen in Noord-Frankrijk. Het Albertkanaal en de Kempense kanalen worden bijvoorbeeld gevoed met water uit de Maas, die gevoerd wordt met regenwater uit Noord-Frankrijk.”

Ze voorspellen regen, dus laat ons hopen dat het zal verbeteren.

“We hopen dat we geen zwaardere maatregelen zullen moeten treffen, zoals extra diepgangbeperkingen of dat sluizen gestremd worden waardoor er helemaal geen schepen meer door de sluizen kunnen. In extremere situaties kan dat wel gebeuren.” Zit dat er dan aan te komen? “Wij volgen de situatie van dag tot dag op en wij hopen dat het niet zover zal komen. Ze voorspellen regen, dus laat ons hopen dat het zal verbeteren”, besluit de woordvoerster.

Beluister hier het gesprek uit "De wereld vandaag":