Britse stofzuigerbouwer Dyson gaat nu ook auto's bouwen en doet dat in Singapore

Het Britse Dyson, bij ons vooral bekend als stofzuigermerk, gaat een gloednieuwe autofabriek optrekkein in Singapore. Opmerkelijk dat het bedrijf voor een vestiging in Azië kiest, want de topman van het bedrijf was een van de grote voorstanders van de Brexit. Tegen 2021 al moeten de eerste elektrische Dyson-auto's er van de band rollen.  

Dyson is bij ons natuurlijk vooral bekend van stofzuigers-zonder-zak.  Minder bekend is dat de steenrijke uitvinder Sir James Dyson grotere plannen heeft. Hij wil namelijk Tesla naar de kroon steken en elektrische auto's gaan bouwen. Dyson is er al jarenlang mee bezig: honderden ingenieurs werken eraan op een verlaten luchtmachtbasis in het zuiden van Engeland, maar nu het menens wordt trekt de fabriek dus naar Azië.  Een teleurstelling voor veel Britten.    

Singapore is een poort naar groeimarkten en biedt hooggeschoolde werkkrachten  

Dyson-CEO Jim Rowan

Toch komt de keuze voor Singapore niet helemaal als een verrassing. Dyson begon zijn stofzuigers en wasmachines te bouwen in Wiltshire, Zuid-Engeland. Sinds de jaren 2000 ging die nieuwe productie naar Azië. De meest moderne Dysonfabriek staat al in Singapore. Daar werken nu meer dan 1.100 mensen en blijkbaar is Dyson daar heel tevreden over. De CEO vindt Singapore dé uitgelezen plek om hoogtechnologische auto's te gaan maken. 

Brexit

Eindelijk weer eens een Britse auto. Het zou de Britten trots moeten maken zou je denken, want bijna alle grote Britse merken zijn nu in handen van buitenlandse bedrijven. Jaguar en Land Rover zijn Indiaas, Mini is BMW-Duits en Vauxhall is tegenwoordig in Franse Peugeothanden. Toch zijn niet alle Britten even blij met de komst van de elektrische Dyson.

De kritiek luidt: had hij die auto niet bij ons kunnen bouwen? James Dyson is namelijk trots om Brits te zijn, een patriot en één van de meest vooraanstaande Britse zakenmensen die voor de Brexit heeft geijverd. Net daarom zou hij de Britse economie toch een steuntje in de rug kunnen geven? Neen dus. Die beslissing zal niet alleen met de Brexit te maken hebben. Dyson heeft al laten weten dat hij op het hogere segment mikt met zijn nieuwe E-auto. En dan is het feit dat Singapore zoveel dichter bij de potentiële Chinese klanten ligt ongetwijfeld een belangrijke troef.