Video player inladen ...

Spoornet wordt herfst- en winterklaar gemaakt

Spoorwegbeheerder Infrabel zet dit najaar twee speciale treinen in om de sporen ook in barre weersomstandigheden vrij te houden. Beide werktreinen spuiten een mengeling van roestvaste korrels en zand op de sporen. Dat zorgt ervoor dat de treinsporen niet glad worden door vallende bladeren, regen of winterse neerslag. Sinds de herfst van 2016 rijdt er al één reinigingstrein rond, maar dat systeem wordt nu uitgebreid.

Zoals elk jaar stelt spoorwegbeheerder Infrabel alles in het werk om het Belgische spoornet optimaal voor te bereiden op herfst- en wintertoestanden. Eén van de maatregelen in het herfstplan is het spuiten van een mengeling van gel en zandkorrels op de sporen om zo meer grip te krijgen. Andere acties zijn gerichte infrastructuurinspecties, het ontijzelen van de bovenleiding en het inzetten van mobiele ploegen in de winter.

Strijd voor meer grip met zogenaamde Sandite-treinen

Tijdens de herfst is er minder adhesie door een gebrek aan grip van de stalen wielen op de stalen spoorstaven en dit wordt nog eens versterkt wanneer de sporen glad zijn door regen, ijs en het sap van vallende bladeren. Het gevolg is een gladde film op de sporen. Het gebrek aan grip komt voornamelijk voor in bosrijke gebieden en op plaatsen met veel hellingen.

Sinds midden oktober zet Infrabel speciale reinigingstreinen in. Een trein brengt een mengeling van gel met zandkorrels en minuscule roestvaststalen korreltjes aan op de spoorstaven in de zone net voor en achter de stopplaatsen. Op die plaatsen is er veel grip nodig bij het remmen en optrekken van de treinen. Deze techniek werd vorige winter al toegepast en hierdoor was het aantal minuten vertraging voor reizigerstreinen het laagste van de voorbije 3 jaren

Om de resten van de vallende bladeren van de sporen te reinigen, zet Infrabel sinds midden oktober ’s nachts ook speciale reinigingstreinen in. Die treinen bevochtigen tijdens het traject eerst de spoorstaven om ze meteen daarna, tijdens een tweede rit, te reinigen. Dit gebeurt door te remmen waardoor de wielen de bladresten van de sporen schuren. Infrabel gebruikt deze werktreinen vooral in de provincies Namen en Luxemburg.

Gerichte infrastructuurinspecties en ontijzelen van de bovenleiding

Het herfstplan van Infrabel moet de treinen ook in de herfst en winter zonder al te veel vertraging laten rijden. Andere maatregelen zijn:

  1. Dagelijkse weerrapporten van het KMI met waarschuwingen voor klimatologische fenomenen die het treinverkeer kunnen verstoren: bladval, vochtigheid, wind, vorst, ijs en sneeuw
  2. Via gerichte infrastructuurinspecties de eventuele kwetsbare punten van de spoorstaven en bovenleiding opsporen want die kunnen in geval van grote temperatuurschommelingen breken
  3. De Logistieke Centra Infrastructuur zijn bevoorraad met voldoende strooizout, zand en antivries producten
  4. Inzetten speciale treinritten die de ijzel van de bovenleiding schrapen, onder andere in de regio’s rond Luik en Luxemburg maar ook in Brussel (namelijk de hogesnelheidslijn naar Frankrijk)