Vallende jongeren tonen wereldwijd hun "weelde" op sociale media

Wie het breed heeft, laat het breed hangen. Deze zegswijze is zeker van toepassing op een nieuwe sociale media-hype, gestart midden augustus in Rusland, die nu, met de hulp van Chinese jongeren, definitief lijkt over te waaien naar de rest van de wereld. Onder de noemer "Falling Stars" pronken rijke jongeren met hun weelde, terwijl ze tegen de grond smakken. Waarbij de jongeren bovendien niet graag onderdoen voor anderen in het tonen van hun "luxegoederen". Maar zoals iedere hype lokt ook deze grappige varianten uit, die dan ook weer goed scoren op sociale media.

Volgens nieuwswebsite The Guardian is de hype gestart in Rusland, omdat het voor de Russische rijke jongeren een middel was om te tonen hoe rijk ze wel waren. De eerste opflakkering vond in augustus plaats. Maar nu laat deze uitdaging ook Chinese rijkeluiskinderen niet onbewogen, waardoor de hype een nieuw leven wordt ingeblazen.

Al beperkt de hype zich intussen niet langer tot die rijkeluiskinderen, afgaande op het gigantische succes op de populaire microblogsite Weibo. En dus wordt er bijvoorbeeld ook gevallen in de supermarkt, waarbij dan weer de etenswaren uitgestald worden. Ook hier viert de creativiteit hoogtij. Enkele voorbeelden:

Toch kan er ook met deze hype weer gelachen worden, wat dan weer leidt tot volgende posts op sociale media: