Video player inladen ...

Franse leerkrachten in opstand: is dit de #MeToo van het Franse onderwijs? 

Een amateurvideo van een leerling die een neppistool tegen de slaap van een leerkracht houdt. Dat was de aanleiding voor een stortvloed aan reacties van Franse leerkrachten. Ze klagen aan dat het geweld op school te lang onder de radar bleef. 

#PasdeVague is trending op Twitter. Vrij vertaald : alles is rustig. Maar dat is maar schijn. Tienduizenden leerkrachten hebben de voorbije dagen hun ongenoegen geuit over de stuurloosheid op de Franse scholen. Leerkrachten voelen zich in de kou gezet. 

 "Agressie door een meerderjarige leerling. 8 dagen werkombekwaam, geen enkele steun van de administratie. Wat doet de minister?" Tweets als deze zijn er bij duizenden.

Neppistool

Aanleiding voor de golf van verontwaardiging is dus dat onlinefilmpje. Een leerling zet een pistool tegen het hoofd van een vrouwelijke leerkracht en zegt dwingend "schrijf me in als aanwezig". Hij was namelijk te laat. De juf zit er beduusd bij, andere leerlingen lachen. Achteraf bleek het dan ook om een bolletjespistool te gaan. Maar dat is alleen de aanleiding. De leerkrachten reageren niet op dit éne geval. Ze zijn boos omdat overheid en schoolbesturen de andere kant opkijken bij (verbaal) geweld.  De tijd is rijp om te reageren, "wij zijn ook al slachtoffer geweest".

Ik moedig de lycea aan om het gebruik van de GSM aan banden te leggen.

Minister van Onderwijs J-M Blanquer

De reactie van de politiek was duidelijk. "Onaanvaardbaar gedrag" van die leerling, zo vond ook president Macron.  Er is trouwens een gerechtelijke procedure tegen hem opgestart. Maar wat opvalt : de minister van Onderwijs gebruikte de heisa om zijn wet tegen gsm op school nog eens te promoten.  Want de gsm is in Frankrijk alleen echt verboden in het lager middelbaar, in de hogere jaren doen de scholen wat ze willen.  

de schuld van de GSM?

Waarom de minister zonodig de gsm nog eens onder de aandacht brengt?  De smartphone moedigt zulk stoer gedrag aan.  Het wordt gefilmd en op social media gezet, waardoor de daders plots lokale filmhelden worden.  Veel leerkrachten hadden toch liever gezien dat de minister het over de omkadering had gehad.  Dit gaat volgens hen om normvervaging en een gebrek aan de wil of de middelen om op te treden.  Daarover willen de leerkrachten niet langer zwijgen.  Ook die boodschap wordt nu ruim verspreid.  Via de sociale media, net zoals die filmpjes van de leerlingen.