Video player inladen ...

Liefkenshoektunnel bereikt maximumcapaciteit, Weyts: "Iedereen in logistieke keten moet voorbereid zijn op nachtelijke arbeid"

De Liefkenshoektunnel, de toltunnel onder de Schelde ten noorden van Antwerpen, bereikt zijn maximumcapaciteit. Dat schrijft De Tijd. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil nadenken om de passage 's nachts gratis te maken, maar pleit vooral om nachtarbeid in de Antwerpse haven mogelijk te maken. 

De Liefkenshoektunnel is sinds de jaren 90 het filevrije alternatief voor de Antwerpse ring en is een cruciale verbinding voor de haven van Antwerpen. De tunnel werd ontworpen voor 40.000 voertuigen per dag, maar dit jaar werd die capaciteit meermaals overschreden waardoor er vooral in de avondspits alsmaar vaker file staat.

"Het aantal vrachtwagens blijft stijgen, maar vooral de personenwagens geven de grote stijging", David Van Herreweghe van het bedrijf dat de tunnel uitbaat. "De mensen zoeken het filevrije alternatief. Voorlopig kan de Liefkenshoek dat nog bieden, maar we botsen tegen de grens. Er is dringend bijkomende capaciteit nodig."

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wijst op de urgentie van de Oosterweelverbinding. "Gelukkig hebben we op dat vlak vooruitgang geboekt, daar is perspectief. Daarnaast moeten we ook nog proberen om de capaciteit van de Liefkenshoektunnel te vergroten. De tarieven voor het nachtelijk gebruik hebben we daarom al gevoelig verlaagd, dat willen we verder doen."

Ook over een gratis passage 's nachts wil minister Weyts nadenken. "Maar dat heeft weinig zin als je die vrachtwagens gewoon 's nachts door de tunnel laat rijden en dat die vervolgens in de haven van Antwerpen aankomen terwijl er geen personeel is dat 's nachts werkt om die vrachtwagens te laden en te lossen. Dat is essentieel: iedereen in de logistieke keten moet voorbereid zijn op nachtelijke arbeid."