AFP or licensors

Europees parlement wil online politieke advertenties aan banden leggen

Het Europees parlement heeft een resolutie goedgekeurd waarmee ze politieke advertenties op online platformen aan banden wil leggen. De conventionele "offline" kieswet moet ook gelden voor de onlinewereld. Vooral Facebook wordt geviseerd door het parlement. 

Het Europees parlement keurde donderdag een resolutie goed ter bescherming van de privacy van Europeanen. Het parlement vraagt, in de nasleep van het Cambridge Analyticaschandaal, een audit van Facebook om te controleren of de data van gebruikers voldoende beschermd wordt. Daarnaast zouden de lidstaten de kieswet moeten doortrekken naar de onlinewereld.

Bij verkiezingen horen ook verkiezingscampagnes. Politieke partijen proberen kiezers te overtuigen via borden langs de weg, folders in de bus en debatten in de gemeenten of op de televisie. Maar de tijden veranderen. Dankzij de digitale revolutie kunnen partijen de kiezer ook online bereiken. En dat hebben de meeste partijen goed begrepen. Ze adverteren via reclameblokken op websites en apps, ze verspreiden reclamespots op YouTube,  en sturen gerichte boodschappen via Facebook, Instagram en Twitter.

De traditionele manieren van campagnevoeren werden aan banden gelegd door de kieswet. Zo is er bijvoorbeeld een sperperiode voor de verkiezingen waarin partijpropaganda aan banden wordt gelegd. Maar is die ook van toepassing op de onlinewereld? Daarover is weinig duidelijkheid. En dus maken partijen vaak gebruik van de mazen in het net om de kiezer digitaal te bombarderen met advertenties.

Het Europees parlement wil ingrijpen en ervoor zorgen dat de kieswet in de EU-landen rekening houdt met online-campagnes. Die campagnes moeten traceerbaar zijn en moeten voldoen aan de regels die ook gelden buiten het internet. Vooral Facebook wordt geviseerd in de resolutie waarin transparantie wordt gevraagd. Het is nu aan de Europese Commissie om met de resolutie aan de slag te gaan.

Facebook lanceerde onlangs zelf een platform waarop je zelf kan zoeken naar politieke advertentiecampagnes die in de VS liepen. Daaruit blijkt dat sinds mei zo'n 225 miljoen euro werd besteed aan bijna 1,7 miljoen campagnes.