Peeters: "Aankoopprijs F-35 vloeit bijna volledig terug naar België", Agoria wil die belofte streng controleren

De kogel is door de kerk: België zal 34 Amerikaanse F-35 A-toestellen aankopen om de F-16's te vervangen. Daarvoor betaalt de regering ongeveer vier miljard euro aan de Amerikanen. Minister van Economie Kris Peeters (CD&V) garandeert echter dat die kostprijs bijna volledig terugvloeit naar België. Technologiefederatie Agoria raadt aan om dat de komende jaren nauwgezet te controleren. "Dat mogen geen loze beloftes worden."

Volgens minister van Economie Kris Peeters (CD&V) zal de aankoop van de Amerikaanse F-35 A zorgen voor "3,7 miljard aan maatschappelijke return". Dat zei de minister op een persconferentie. 

Wetende dat de regering ongeveer 4 miljard betaalt voor de aankoop van de toestellen, wordt de kostprijs bijna volledig terugverdiend. "Het aanbod van de Verenigde Staten zorgt voor een economische activiteit met een geschatte omzet van 3,7 miljard euro. De grootteorde van het aankoopbudget vloeit dus terug", zegt Peeters.

Het aanbod van de Verenigde Staten zorgt voor een geschatte omzet van 3,7 miljard euro. Het aankoopbudget vloeit dus terug

Kris Peeters, minister van Economie (CD&V)

Hoe gaat dat precies in z'n werk? "Bedrijven kunnen deelnemen aan de productie van de F-35", legt Peeters uit. "Ze kunnen bijvoorbeeld onderdelen aanleveren. Daarnaast kunnen ze helpen bij het onderhoud en de ondersteuning van de vliegtuigen. En er zijn ook bedrijven in de veiligheidssector en bij ICT die indirect ook een graantje zullen meepikken", aldus de minister.

Het Amerikaanse aanbod komt de Belgische industrie het meest ten goede, berekende Peeters. "Een investering in de Europese Eurofighter Typhoon had een miljard minder opgebracht, berekende de minister. Wel moet een organisatie nog waken over die zogenoemde "maatschappelijke return".

"Onze eigen industrie zal een boost krijgen", zegt ook de minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA). "Er zullen nieuwe technologieën en technieken ontwikkeld worden en er zullen jobs bijkomen. Dit gaat om veel meer dan 'vliegtuigen' kopen." 

 

Agoria: "Hopelijk geen loze beloftes"

Technologiefederatie Agoria wil in elk geval dat onze regering in de gaten houdt of de Amerikaanse overheid haar beloftes over de terugverdien­effecten voor Belgische bedrijven houdt.

Volgens Agoria-CEO Marc Lambotte zijn zowat alle Belgische spelers van luchtvaartindustrie gecontacteerd met beloftes en intentieverklaringen. "Maar die contacten moeten nu omgezet worden in concrete contracten", waarschuwt hij.

Onze regering en de volgende regeringen moeten er heel streng op toezien dat alle hele en halve beloftes waargemaakt worden

Marc Lambotte, CEO Agoria

"Ik ga ervan uit dat dat zal gebeuren. Maar ik weet uit ervaring dat je dat ook moet controleren. Dus er is een heel grote verantwoordelijkheid voor onze regering en voor de volgende regeringen om er heel streng op toe te zien dat alle hele en halve beloftes waargemaakt worden, zodat het geen loze beloftes waren."

Controlemechanisme

De Agoria-topman raadt de regering aan om een soort controlemechanisme of inventaris op te zetten, om de overeenkomsten met de verschillende bedrijven op te volgen. "Zo kan het optelsommetje gemaakt worden of we geraken aan al die miljarden die beloofd zijn. Als dat niet het geval is, moet de Belgische regering aan de bel trekken bij de Amerikaanse regering."

Bij de F-16's waren de terugverdieneffecten veel hoger dan de aankoopwaarde

Marc Lambotte, CEO Agoria

De F-16 leverde de voorbije jaren in elk geval heel wat op voor onze industrie, bevestigt hij. "Die terugverdieneffecten waren veel hoger dan de aankoopwaarde."

Nadenken over opvolger

Lambotte vindt ook dat de politiek nu al moet nadenken over een opvolger van de F-35. "En belangrijker: stappen we in een ontwikkelprogramma van toekomstige gevechtsvliegtuigen? Als we dat doen, zouden de terugverdieneffecten in 2030-2035 nog veel hoger kunnen zijn dan bij de aankoop van de F-35. Die keuzes moeten we nu al maken."