Jessa Ziekenhuis in Hasselt lanceert campagne: "Spoed is geen nachtwinkel"

Het Jessa Ziekenhuis in Hasselt lanceert samen met de Huisartsenwachtpost Herkenrode een campagne. Ze willen duidelijk maken waar de spoedafdeling en de wachtpost voor dienen. Want mensen gaan soms te gemakkelijk naar de diensten.

Het wordt alleen maar drukker op die diensten, en dan stoort het wanneer er ook patiënten komen opdagen met iets wat helemaal niet dringend is. Voor een voorschrift bijvoorbeeld. Of ze komen gewoon omdat ze nu een gaatje hebben in hun agenda. Het is al langer een probleem en daarom wordt er nu duidelijkheid geschept. Dokter Agnes Meersman, hoofd van spoedgevallen: "Mensen leven in een cultuur van iets onmiddellijk te willen. Maar de spoeddienst is geen nachtwinkel. Wij moeten onze aandacht geven aan patiënten die met iets dringends komen." 

Juiste zorg, juiste plaats, juiste moment

Het is belangrijk dat de patiënten dus naar de juiste plaats gaan als ze zorg nodig hebben. En dat je voor een voorschriftje misschien ook wel kan wachten tot je eigen dokter terug van dienst is op maandag. "Mensen moeten beseffen dat onze diensten er voor noodzakelijke dingen zijn", zegt dokter Meerman. "Als je hiervan gebruik maakt, dan benadeel je jouw medemens." 

Sensibiliseren

Daarom dus de campagne, met een bijhorend filmpje dat alles klaar en duidelijk uitlegt. Het filmpje werd gemaakt door studenten van PXL MAD en zal niet alleen in de wachtzalen van het ziekenhuis, de wachtpost of huisartsen getoond worden. Er is ook contact gelegd met de apothekers en de bibliotheek. Je kan het filmpje hier bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=F3VqJWYWiuo&feature=youtu.be