Video player inladen ...

Geen bagageafhandeling door Aviapartner op Brussels Airport tot zeker 6 uur zondagochtend

Bagageafhandelaar Aviapartner zal nog zeker tot 6 uur zondagochtend geen vluchten meer afhandelen op de luchthaven van Zaventem. Dat heeft Brussels Airport zopas gemeld. De directie van Aviapartner en de vakbonden hebben sinds deze namiddag onderhandeld, maar er is nog geen akkoord bereikt. Vandaag zijn al 200 vluchten geschrapt en dat heeft voor heel wat chaos en lange wachtrijen gezorgd. Reizigers wordt aangeraden om contact te nemen met hun luchtvaartmaatschappij. Morgenvroeg om 10 uur gaan de directie en vakbonden opnieuw samenzitten.

Rond 17.30 uur gisteravond brak een spontane staking uit bij werknemers van de bagageafhandelaar Aviapartner op Brussels Airport. Aanleiding is een conflict met de directie over het personeelstekort. Daardoor werden gisteren en vandaag samen al zo'n 250 vluchten geschrapt. 

Dat heeft voor heel wat chaos in de vertrekhal en bij de incheckbalies gezorgd. Er waren de hele dag lange wachtrijen bij de luchtvaartmaatschappijen die met Aviapartner werken, onder meer Ryanair, EasyJet, British Airways en TUI Fly. Brussels Airlines is niet getroffen, dat werkt Swissport, de andere bagageafhandelaar.

Overleg tussen vakbonden en directie

De vakbonden en directie hebben sinds deze namiddag samengezeten om tot een oplossing te komen, maar zonder resultaat. De staking gaat dus ook morgen nog verder. De directie van Aviapartner heeft intussen ook beslist om sowieso nog tot zeker zondagochtend 6 uur geen vluchten meer af te handelen vanop Zaventem, zelfs wanneer er al sneller een akkoord wordt bereikt.  Vanaf morgenvroeg 10 uur gaan directie en vakbonden wel opnieuw onderhandelen.

"Tot groot ongenoegen en frustratie zijn we nog steeds niet tot een akkoord gekomen", zegt Fouad Bougrine van de liberale vakbond ACLVB in Het Journaal. "De directie heeft eindelijk begrepen dat het menens is. Ze gaan de lijst met punten herbekijken en vannacht nog eens herbestuderen om te kijken wat men daarmee kan doen. Morgenvroeg worden we uitgenodigd om verder te onderhandelen."

Bekijk hieronder het gesprek met vakbondsman Fouad Bougrine

Video player inladen ...

"Kom niet zomaar naar de luchthaven, contacteer eerst je luchtvaartmaatschappij"

Brussels Airport raadt reizigers aan om na te gaan wie de bagage-afhandelaar van hun luchtvaartmaatschappij is: Aviapartner of Swissport. Dat kan via de website brusselsairport.be/en/lostbaggage. Als uw luchtvaartmaatschappij werkt met Aviapartner, contacteer dan eerst uw luchtvaartmaatschappij. Zij moeten voor een oplossing zorgen. Brussels Airport roept op om morgen niet zomaar naar de luchthaven te komen om een absolute chaos te vermijden. De vluchten die met Swissport werken, ondervinden geen hinder. 

Vluchten die niet kunnen landen of vertrekken op Zaventem worden mogelijk omgeleid naar andere regionale luchthavens. Zo heeft TUI Fly, één van de getroffen maatschappijen, vandaag 8 van de 14 vluchten laten omleiden naar de luchthavens van Charleroi, Luik en Rotterdam. De passagiers zijn gisteren via sms op de hoogte gebracht, ze worden met bussen naar de andere luchthavens gebracht. De zes overige vluchten op Brussels Airport, werden door de medewerkers van TUI Fly zelf ingeladen.

Aviapartner verbaasd over spontane staking

De directie van Aviapartner meldde deze middag in een persbericht dat er vooraf "geen aanwijzingen" waren voor onrust op de werkvloer en dat ze verbaasd zijn over de wilde staking. In januari legde het personeel nochtans al eens het werk neer uit ongenoegen over het personeelstekort, de hoge werkdruk en het verhoogde materieel waarmee ze op de tarmac moeten werken. De directie beloofde toen maatregelen, maar volgens de werknemers heeft ze zich niet aan haar beloftes gehouden.

"Er zijn afspraken die al jaren niet nagekomen worden, mensen zijn het beu om telkens loze beloftes te horen", zegt de liberale vakbondsman Bougrine. "Er is structurele onderbezetting, materieel dat niet in orde is, veiligheid die in het gedrang komt. Dit is een noodkreet van de werknemers."

"Ik mag hopen dat er zo snel mogelijk een oplossing komt. Wij willen de reiziger niet treffen, de enige schuldige hier is de werkgever. Men speelt met de veiligheid van de werknemers en van de passagiers."

Bekijk hier het verslag uit "Het Journaal 7"

Video player inladen ...