Video player inladen ...

Ex-Belgacom-topman schrijft boek: dit zijn zijn tips om meer invloed te krijgen bij collega's

Hij was ooit de nummer 2 bij telecombedrijf Belgacom (nu Proximus) en is al sinds jaar en dag de bassist van De Mens. Maar Michel De Coster is vandaag vooral adviseur en coach van ondernemers en managers. En hij heeft een nieuw boek uit, zo vertelt hij in Eén-programma "De markt",  met tientallen tips over hoe je op kantoor best communiceert met collega's en/of klanten.  

"People Peppers", zo heet de boreling van Michel De Coster, ex-ICT-topman, consultant en bassist van de band De Mens. "Ik heb dit boek geschreven voor mensen die in een kantooromgeving met anderen moeten converseren", legt hij uit in "De Markt". "Voor bepaalde mensen is dat niet altijd even evident." 

Aan de hand van tientallen grote en kleinere praktische tips legt hij in zijn boekje uit hoe je volgens hem de dagdagelijkse relaties met collega's of klanten kunt verbeteren. Hoe leer je je netwerk uitbreiden? Hoe pak je je eerste en verdere gesprekken best aan? En hoe krijg je iets gedaan van mensen?

Als proevertje hebben we voor u hier een paar van zijn tips opgelijst:

  • Google je contacten

De Coster stelt dat je over de belangrijkste mensen in je netwerk, de mensen met wie je de meeste en belangrijkste contacten hebt, best zoveel mogelijk weet. Persoonlijke contacten, maar ook LinkedIn, Google en Facebook kunnen helpen. Wat je daarmee te weten komt, professioneel én privé, hou je best ook nauwgezet bij, vindt De Coster.

Het klinkt ouderwets, maar een verzorgde en aangepaste look maakt de man of vrouw

Michel De Coster in zijn boek "People Peppers"

Het belangrijkste doel: empathisch omgaan met je collega's. "Empathie is dé katalysator voor betere menselijke relaties", klinkt het. "Plots vereist omgaan met mensen minder energie, minder getaffel en minder kopzorgen."

Een voorbeeld? "Als je baas je vertelde dat hij twee dochters heeft, is het een bummer als je daarna vraagt hoe het met zijn oudste zoon is."

  • Begin niet met een mail

De Coster breekt in zijn boek een lans voor persoonlijke contacten. Een e-mail als eerste binnenkomer is dus verre van ideaal, schrijft hij. "Jij wringt je voor die eerste e-mail in duizend bochten en zoekt de juiste woorden voor een heldere of catchy e-mail. Toch heb je geen flauw idee wat de andere met je e-mail doet. Hoeveel e-mails krijgt de andere? Wanneer leest hij of zij je e-mail? Op het toilet, tijdens een meeting, in bed? En nog belangrijker: in welke gemoedstoestand leest de andere je mail?"

Archiefbeeld ter illustratie.
  • De eerste indruk telt

Op tijd komen, een gezonde eerste handdruk: het zijn voor De Coster enkele belangrijke eerste voorwaarden voor een goede eerste indruk. Dat samen met je kledij: "Het klinkt ouderwets, maar een verzorgde en aangepaste look maakt de man of vrouw. Je geeft geen aanstoot, je kledij leidt de andere niet af. Professioneel loop ik trouwens nooit te koop met mijn tattoos, jamais, ik verstop ze."

  • Alcohol om het ijs te breken? Niet doen

In de ogen van De Coster is alcohol geen ijsbreker, maar een dealbreaker. "Zonder controle zet jij je hele empathische aanpak op losse schroeven. Je bent loslippig, praat vooral over jezelf, luistert amper en vergeet veel." Hij zegt dat hij zich blijft verbazen over het alcoholgebruik in professionele kringen "en de ellende die gepaard gaat met alcohol en het verlies van controle over woord en tekst".

Wil dat dan zeggen dat je oppervlakkig of minder serieus bent omdat je lacht?

Michel De Coster in zijn boek "People Peppers"
  • Blijven lachen

Wie nooit lacht, geeft de indruk dingen saai te vinden of zelf saai te zijn, vindt De Coster. En ook managers mogen wel degelijk humor blijven gebruiken op de werkvloer. "Alsof niet serieus zijn betekent dat jij je werk minderwaardig maakt. Wil dat dan zeggen dat je oppervlakkig of minder serieus bent omdat je lacht? En dat je presentatie beter wordt als je er een graad van gravitas aan geeft?"

  • Vermijd discussies als de pest

De Coster is er een grote voorstander van om andere meningen aan bod te laten komen, zelfs al slaan die nergens op. Maar wie zich in welles-nietesspelletjes stort, is daar op lange termijn altijd het slachtoffer van, zegt hij. "Zelfs al heb je gelijk." Komt het tot een breekpunt dan ga je misschien zelf dingen toegeven terwijl je dat niet wilt. En als de andere toegeeft, kan je je op termijn aan een tegenreactie verwachten.

Af en toe een pienter getimede en vooral eerlijke waardering mist zijn effect niet

Michel De Coster in zijn boek "People Peppers"
  • Geef complimenten

Als je anderen wilt overtuigen, zet je best je eigen ego aan de kant. Maar het ego van de andere strelen, werkt altijd, schrijft De Coster. "Word geen mouwveger, maar af en toe een pienter getimede en vooral eerlijke waardering mist zijn effect niet."

Bekijk hieronder ook het gesprek met Michel De Coster in "De Markt":

Video player inladen ...