Race to the bottom op Brussels Airport: personeel afhandelingsbedrijven is de dupe

Een staking bij het afhandelingsbedrijf Aviapartner op Brussels Airport stuurt het vliegverkeer danig in de war. De laatste twee jaar zijn er geregeld stakingen bij de twee afhandelingsbedrijven op de luchthaven. Telkens gaan de klachten van het personeel over te veel werk, te weinig personeel en verouderd materieel. Transporteconoom Eddy Van de Voorde van de Universiteit Antwerpen legt de vinger op de wonde.

"De echte reden heeft te maken met het feit dat het management van de twee afhandelaars op Brussels Airport alleen nog bezig zijn met zo laag mogelijke prijzen aan te bieden", zegt Eddy Van de Voorde. "Jaren geleden werd er niet alleen op de prijzen gewerkt, maar ook op de kwaliteit van de dienstverlening." Luchtvaartmaatschappijen zouden de twee afhandelingsbedrijven tegen elkaar uitspelen om zo een zo laag mogelijk prijs voor hun diensten te betalen.

Ofwel ga je je dienstverleners andere voorwaarden stellen, ofwel ga je een derde dienstverlener toelaten waardoor er een ander soort concurrentie komt

Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen)

Als vliegtuigpassagier herinnert u zich misschien nog dat de afhandelingsbedrijven op Brussels Airport er een erezaak van maakten om uw bagage zo snel mogelijk op de bands af te leveren. Nu is dat al lang niet meer het geval, zegt Van de Voorde.

Lagere prijzen betekent lagere inkomsten voor de afhandelingsbedrijven. Blijkbaar heeft dat gevolgen voor de werking en het personeel.

Hoe kan het dan beter? Eddy Van de Voorde kijkt in de richting van de luchthavenuitbater zelf. "Ofwel ga je in je contacten met je dienstverleners andere voorwaarden stellen, ofwel ga je een derde dienstverlener toelaten waardoor er een ander soort concurrentie komt."

"Als je met drie dienstverleners zit, gaat er een combinatie prijs-kwaliteit worden aangeboden en zullen luchtvaartmaatschappijen ook op een andere manier gaan vergelijken", denkt Van de Voorde. Helaas zal het nog even duren voor daar schot in de zaak komt, want de licenties voor afhandelingsbedrijven Aviapartner en Swissport liggen vast tot 2025.

De licenties voor de bagage-afhandelingsbedrijven op Brussels Airport worden bepaald door Koninklijk Besluit. Daarin staat nu dat er tot 2025 slecht twee afhandelingsbedrijven actief mogen zijn op Brussels Airport. De luchthaven moet die regels volgen.