Video player inladen ...

Ook vandaag staking bij Aviapartner, financiële toestand bedrijf lijkt onderhandelingen te overschaduwen

De verzoeningsvergadering tussen de directie van Aviapartner en de vakbonden in aanwezigheid van de sociaal bemiddelaar heeft nog altijd niet tot resultaten geleid. De onderhandelingen zijn zondagavond laat afgebroken zonder resultaat. Het begint er meer en meer op te lijken dat de slechte financiële toestand van Aviapartner de gesprekken bemoeilijkt. De staking wordt vandaag voortgezet, tot dinsdagmorgen 6 uur. Volgens Aviapartner zelf is het vertrouwen "compleet zoek".

De werknemers van Aviapartner zijn al sinds donderdagavond aan het staken. De reden daarvoor, zeggen ze zelf, is de hoge werkdruk, een gevolg van het feit dat ze met te weinig zijn voor al het werk. Zaterdagavond was er nog overleg met de directie, maar die gesprekken zijn op niets uitgedraaid. 

Gistermiddag was er een verzoeningsvergadering tussen de directie en de vakbonden van Aviapartner in het gebouw van de FOD Werkgelegenheid in aanwezigheid van een sociaal bemiddelaar die aangeduid was door het kabinet van minister van Werk Kris Peeters (CD&V), maar die heeft niet tot resultaten geleid.

"De verzoening die op vraag van de directie heeft plaatsgevonden, heeft hooguit een halfuurtje geduurd", zegt vakbondsafgevaardigde Fouad Bougrine (ACLVB). "Het verslag is formeel: deze procedure kan de onderhandelingen niet vooruit helpen." 

De onderhandelingen tussen vakbonden en directie zijn gisteren voortgezet, maar ook dan weer zonder enig resultaat. Vandaag zou worden voortgepraat.

De directie heeft aangedrongen op een kleinere delegatie en een mogelijke opsplitsing tussen arbeiders en bedienden, maar daar voelen de vakbonden weinig voor. Zaterdag zaten er 20 mensen rond de onderhandelingstafel. 

"Uithaal directie van gisteravond was provocatie"

Zaterdagavond haalde de directie van Aviapartner nog fel uit naar de bonden. "Enkele werkwillige medewerkers zijn bereid om de bagage uit de vliegtuigen te halen. Maar zij botsen op onwil van de vakbonden", zei de directie. "We hebben tevergeefs aan de vakbondsafgevaardigden voorgesteld om toe te laten de vliegtuigen af te laden en te laten vertrekken, zonder passagiers of nieuwe bagage aan boord."

Volgens de christelijke vakbond ACV is hieromtrent één specifieke vraag gesteld, die positief beantwoord werd door de vakbonden. "Die opdracht is zonder discussie uitgevoerd, dus wij begrijpen niet waar dit over gaat",  reageert Lieveke Norga (ACV). "We kunnen hier alleen maar een provocatie van de directie in zien en opnieuw een poging om in de buitenwereld de perceptie te voeden dat wij ambetante mensen zijn die er plezier in scheppen om iedereen het leven zo moeilijk mogelijk te maken." 

"We begrijpen niet goed wat er aan de hand is, welke strategie de directie kiest", vervolgt Lieveke Norga. "Als zij een snelle uitweg uit het conflict zochten, hadden zij die zaterdagvoormiddag kunnen vinden. Wij moeten geen enkele inspanning doen om de mensen te verhinderen het werk te hervatten, want er is niemand die in de huidige omstandigheden wil herbeginnen." 

Niet onbelangrijk in dat verband is de slechte financiële toestand van Aviapartner. Uit de jaarrekeningen van het bedrijf over het boekjaar 2017 blijkt dat er vorig jaar een netto verlies van 2,842 miljoen euro is geleden. In het boekjaar 2016 bedroeg het verlies 5,649 miljoen euro. Vorig jaar torste het bedrijf ruim 49 miljoen euro aan schulden mee. Het eigen vermogen steeg in 2017 met 6.010 euro tot 1.655.731 euro, maar Aviapartner beschikt over weinig marge om het financiële verlies op te vangen.

Lees verder onder de video.

Video player inladen ...

"Het vertrouwen tussen de directie en de vakbonden is na dit weekend compleet zoek", zegt Laurent Levaux, voorzitter van Aviapartner Group, gisteravond in een gesprek met Belga. Levaux trekt van leer tegen het fenomeen van de wilde stakingen. "Wilde stakingen breken te gemakkelijk en te geregeld uit op Brussels Airport. Niet alleen bij Aviapartner maar ook bij Swissport, DHL, Belgocontrol en de douanediensten."

"Deze staking had absoluut vermeden kunnen worden"

"Deze staking had absoluut vermeden kunnen worden mocht de directie haar verantwoordelijkheid hebben genomen", zei Sandra Langenus (BTB-ABVV) in "De zevende dag". "De mensen zijn aan het staken omwille van onwerkbare omstandigheden, niet voor geld. Wij zijn blij met de 30 vaste contracten die de directie voorstelt, dat was een van onze eisen.  Maar wij willen die contracten ook echt zien, wij geloven de directie niet. In januari was er ook een staking. Tot maart heeft het toen geduurd voor die beloofde contracten er gedeeltelijk waren." 

De vakbonden hebben dus veel vragen bij de strategie van de directie. Zij vrezen dat er wordt aangestuurd op een faillissement. 

Bekijk het volledige gesprek met Sandra Langenus in "De zevende dag": 

Video player inladen ...

"Directie moet zelf uitmaken hoeveel volk er tekort is"

Er is volgens de vakbonden volk tekort, maar een cijfer willen ze daar zelf niet op kleven. "De directie moet zelf uitmaken hoeveel volk er tekort is. Alle diensten zijn aan het staken, zowel arbeiders als bedienden, ook bij hen is er een zware werkdruk. Wij vragen dat mensen die deeltijds werken en voltijds willen werken, een voltijds contract krijgen, zodat dat meteen een oplossing is." 

"Onze mensen zijn zeer vastberaden, een ploeg van 5 man is voor ons het minimum voor bagagisten, nu zijn ze met 3 à 4. Ik hoop dat we vandaag een akkoord hebben, maar dat zal echt in het kamp van de directie liggen." 

Op de luchthaven zijn vandaag opnieuw meer dan een vijfde van de geplande vluchten geschrapt door de staking bij Aviapartner. 

VIDEO: bekijk hieronder een laatste stand van zaken bij Aviapartner in "Het journaal laat"

Video player inladen ...