Video player inladen ...

Staking bij Aviapartner gaat vijfde dag in: "Geen millimeter vooruitgang want schuldenberg vormt struikelblok"

De staking bij Aviapartner, die vorige week donderdag begonnen is, duurt nog zeker tot dinsdagochtend om 6 uur. Ondanks tal van vergaderingen en verzoeningspogingen staan directie en vakbonden lijnrecht tegenover elkaar. "Het water is héél diep, maar niet de eisen van de bonden vormen het probleem, wel het feit dat Aviapartner in slechte papieren zit en de schulden opstapelt", zegt luchtvaartexpert Riadh Bahri in "De ochtend". 

Vandaag worden opnieuw 110 geplande vluchten op Brussels Airport geannuleerd, voor de vijfde dag op rij al. "Sinds de staking donderdagavond is begonnen, is er nog geen millitmeter vooruitgang geboekt", zegt Bahri. "Het is absurd om te zien hoe het eraan toe gaat aan de onderhandelingstafel. Een gesprek duurt een halfuur, ligt dan een uur stil, om even te hervatten, en daarna weer uren stil te liggen. Er zit geen lijn in en het water is héél diep".

De bagage-afhandelaars kaarten vooral de hoge werkdruk aan. "Maar eigenlijk vormen niet de eisen van de vakbond het struikelblok, maar wel de financiële situatie van Aviapartner. Dat het bedrijf in slechte papieren zit, is nog een understatement. Aviapartner maakte vorig jaar 3 miljoen euro verlies, het jaar ervoor gingen ze 5 miljoen euro in het rood. En dan zitten ze nog op een schuldenberg van 50 miljoen euro. Ze komen naar eigen zeggen niet rond door de moordende concurrentie in de luchtvaartsector door de lagekostenmaatschappijen", aldus Bahri.

"De lage ticketprijzen worden doorgerekend in de goedkope contracten die vliegtuigmaatschappijen afsluiten met bagagehandelaars. Het personeel vraagt nu om een vliegtuig met 5 mensen in plaats van 4 te mogen afhandelen. Maar daarvoor is er een zak geld nodig. En die is er niet."

"Alles op de luchthaven moet sneller en goedkoper"

Momenteel werkt Brussels Airport met twee vaste bagageafhandelaars: Aviapartner en Swissport. Maar voorlopig is het geen optie om daar een derde bedrijf bij te nemen. "De licenties voor de bagageafhandelaars zijn net vernieuwd, hun contract loopt zeven jaar. Wettelijk is er bepaald dat Brussels Airport hiervoor met twee bedrijven mag samenwerken. Tenzij de luchthaven minstens twee jaar op rij zeker 24 miljoen passagiers over de vloer krijgt", legt Bahri uit. "Vorig jaar werd dat aantal voor het eerst gehaald. Gebeurt dat nog eens, dan is het misschien tegen 2020 mogelijk om een derde partij in te schakelen. Maar dat lost het huidige probleem bij Aviapartner niet op."

Om 11 uur gaan bonden en directie opnieuw aan tafel. "Vanuit een patstelling, dus geen idee hoelang deze situatie nog gaat duren en wat de uitkomst wordt. Maar wel is zeker dat bagagisten enorm zwaar werk verrichten, onder gigantische tijdsdruk en ook nog eens slecht betaald worden. Een bedrijf als Aviapartner beseft dat maar al te goed", zegt Bahri.

"Vroeger kregen mensen een uur de tijd om een vliegtuig weer vol te tanken, uit te laden, te poetsen en de catering weer aan te vullen. Nu staat een Ryanairvlucht hiervoor maximum 20 minuten aan de grond, om vooral zo veel mogelijk vluchten te kunnen uitvoeren. Die economische realiteit op de luchthaven is wat ze is: alles moet sneller en goedkoper."

Herbekijk hieronder de analyse van luchtvaartexpert Riadh Bahri uit "Het Journaal":

Video player inladen ...

Beluister het volledige gesprek met luchtvaartexpert Riadh Bahri in "De ochtend"