Video player inladen ...

Treinconducteurs vrezen voor verplichte naambadges: "Straks staan ze aan mijn deur en slaan ze me in elkaar"

Conducteurs moeten vanaf morgen een naamplaatje dragen. Daarop zal de familienaam en de eerste letter van de voornaam te zien zijn. Maar vele conducteurs vrezen dat boze reizigers hen daardoor ook in hun privéleven zullen lastig vallen. "Agressie blijft iedere dag een probleem", vertelt een anonieme treinbegeleider.

Vanaf donderdag 1 november moeten conducteurs, veiligheidspersoneel en onderstationschefs een naambadge dragen. Dat is nodig omdat de NMBS vanaf morgen administratieve boetes mag uitschrijven. Die beginnen bij 50 euro voor lichte overlast en kunnen oplopen tot 500 euro. De conducteurs die de vaststellingen doen, moeten identificeerbaar zijn. Dat is de wet.

"Waarom een naamplaatje en geen nummer?"

Maar de verplichte naambadge stuit op bijzonder veel verzet bij het spoorpersoneel. Want op  de badge zal de familienaam en de eerste letter van de voornaam staan.

"Het spoorpersoneel wordt nu al  vaak geconfronteerd met agressie, zowel fysiek als verbaal", vertelt Gunther Blauwens van ACOD Spoor. "We hebben schrik dat door de naamplaatjes de persoonlijke levenssfeer in het gedrang gaat komen. Daardoor kunnen reizigers ons makkelijk online opsporen."

"De laatste jaren zien we de mensen steeds mondiger en assertiever worden" vertelt een conducteur anoniem. "Er is het probleem van de vertragingen en wij zijn op de trein de eerste persoon die ze kunnen aanspreken. Het probleem is ook dat er weinig gevolg wordt gegeven aan klachten wegens agressie. Het is echt uitzonderlijk dat dit vervolgd wordt.  

"Als ik mijn naam nu ook nog eens moet vrijgeven, vrees ik dat ik in mijn privéleven ook nog eens met boze reizigers ga geconfronteerd worden. Wat als ze straks aan mijn deur staan en mij in elkaar slaan?"

Geen uitzondering mogelijk

Voor politiediensten geldt de regel al langer, zij dragen al vele jaren een badge met hun naam op. Maar er zijn politiediensten waar een uitzondering voor gemaakt is. Daar heeft ieder personeelslid een uniek nummer. Zo is iedereen identificeerbaar maar blijft de naam geheim. Veel personeelsleden bij de NMBS vragen zich af of deze uitzondering niet voor hen mogelijk is. 

Minister Jan Jambon ziet een nummerbadge niet zitten. Dat vinden we zeer spijtig. 

Gunther Blauwens, ACOD Spoor

"We hebben de vraag voorgelegd" vertelt Blauwens. "Maar een badge met nummer ziet minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon niet zitten. Dat vinden we erg jammer want in het buitenland kan het wel."

"Bovendien staan we als vakbond met onze eisen niet alleen. Ook de NMBS is met CEO Sophie Dutordoir op zoek naar een oplossing. Want agressie, zowel verbaal als fysiek, is een ernstig probleem. Beide zijn niet te onderschatten." 

"De wet is de wet"

De NMBS had het ook graag anders gezien, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman in het Radio 1-programma "De ochtend".  "Toen de wet werd gestemd, hebben wij geprobeerd de naambordjes tegen te houden. Wij stonden zelf ook niet te springen voor dat nominatieve. Maar de wet is de wet en vanaf morgen zullen wij die uitvoeren."

De NMBS belooft dat ze de situatie nauwgezet zullen opvolgen "zodat zeker niet geraakt wordt aan de privésfeer van onze treinconducteurs".  Want het gevaar dreigt dat lastige klanten nu NMBS-personeel zullen opzoeken via sociale media en hen daar lastigvallen. "Wij horen dat die vrees er is en hebben daar begrip voor", antwoordt de NMBS-woordvoerder hierop.

Ontradend effect

Temmerman zegt dat de NMBS de administratieve boetes wil inzetten tegen zwartrijders en tegen lastige of gevaarlijke reizigers. Hij is ervan overtuigd dat de NMBS door de boetes net de agressie kan doen afnemen. "Een van de belangrijkste oorzaken van agressie in de trein zijn discussies over vervoerbewijzen. Doordat we dat nu veel efficiënter zullen kunnen bestraffen, zijn we er ook van overtuigd dat dit een ontradend effect zal hebben."

De administratieve boetes die conducteurs kunnen uitschrijven, kunnen fors zijn. Ze beginnen bij 50 euro en kunnen oplopen tot 500 euro. “50 euro is bijvoorbeeld voor wie rookt aan boord van de trein. 500 euro is voor meerdere keren per jaar wordt betrapt op spoorlopen, een echte veiligheidsinbreuk", besluit Dimitri Temmerman.

Video player inladen ...