Stationsroman Bouquet is aan nummer 4.000 toe: "Vroeger stond de slaapkamerdeur op een kier, nu staat ze wijd open"

De 4.000e titel in de Bouquetreeks is een feit. De "ultieme stationsroman" is in de loop der jaren sterk geëvolueerd, maar blijft zijn principes trouw, zegt hoofdredacteur Hans Jansen van Harlequin Holland in "De wereld vandaag".

"Machtige verleider": zo heet de 4.000e titel in de Bouquetreeks van uitgeverij Harlequin Holland die vandaag is verschenen, een mijlpaal in de geschiedenis van de "ultieme stationsroman" die sinds 1975 in het Nederlands verschijnt en miljoenen vrouwen (en mannen) doet wegdromen en fantaseren over ware liefde.

(Lees voort onder afbeelding)

"Veel mensen denken dat elk Bouquetverhaal hetzelfde is, maar dat klopt niet", zegt hoofdredacteur Hans Jansen van Harlequin Holland in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Het klopt wel dat het altijd over een machtige held gaat die op een vrouw valt van wie niemand had verwacht dat hij dat zou doen. Er is ook altijd de garantie dat het goed afloopt."

"Maar tussen het moment van de ontmoeting tussen de 2 en het moment dat ze weten dat ze de ware liefde hebben gevonden, zitten allerlei verwikkelingen en verwarringen. Die zijn elke keer anders waardoor elk Bouquetverhaal weer anders is."

Bouquetromans zijn vaak erotisch, maar al bij al blijven de verhalen kuis. "Vroeger stond de slaapkamerdeur op een kier, nu staat ze wijd open. Toch wordt het nooit pornografisch of geil als in "Vijftig tinten grijs". We weten dat de lezers van dit genre daar niet op zitten te wachten."

Zelfstandige vrouw

De voorbije 40 jaar zijn de personages sterk geëvolueerd. "In de eerste verhalen was de heldin een bleu meisje dat nog thuis woonde en van niks wist. De held leidde haar de wereld in, hij wist en kon alles. Dat is in de loop der jaren stevig veranderd. Nu is de heldin een zelfstandige vrouw die vaak een eigen bedrijf heeft en niet langer alles pikt."

Toch blijft het anno 2018 nog steeds de man die de vrouw verleidt en niet andersom. "Zo is het verwachtingspatroon in dit genre. Het lijkt op een sprookje. De held is echt de prins op het witte paard. Hij is heel rijk en adembenemend knap. Hij kan iedereen krijgen en toch valt hij voor de heldin."

#MeToo

Volgens Jansen heeft de #MeToo-beweging enkel bestaande tendenzen versterkt. "De auteurs zijn vrouwen die in het dagelijkse leven staan en vanuit hun eigen belevingswereld schrijven."

"Sinds #MeToo is de richtlijn duidelijk: de boodschap moet zijn dat de beide partijen met elkaar naar bed willen, terwijl het vroeger al eens onduidelijk was of de vrouw het wel echt wou. Dat was al heel erg veranderd, maar sinds #MeToo is het echt uit den boze."

Vandaag lezen zowat 1 miljoen mensen in Vlaanderen en Nederland boeken uit de Bouquetreeks, zegt Jansen. "We hebben een uitgebreid publiek in alle lagen van de bevolking. Zoals alle andere genres hebben ook wij last van ontlezing, maar onze lezers zijn erg trouw en lezen graag meerdere delen."

Beluister het hele gesprek met Hans Jansen in "De wereld vandaag":