Facebook zit met een probleem: 1 miljoen minder Europese gebruikers in 3 maanden tijd 

Facebook is in drie maanden tijd een miljoen actieve gebruikers kwijtgespeeld in Europa. Hoewel het wereldwijd nog fors winst boekt en nieuwe gebruikers aantrekt, is dat wel een probleem voor het bedrijf van Mark Zuckerberg. Europa is namelijk voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de winst. Die is met 5,1 miljard dollar nog altijd fors.

Facebook legde gisteren relatief mooie cijfers voor. In het afgelopen kwartaal heeft het bedrijf zijn omzet met een derde opgekrikt, dankzij fors meer inkomsten uit advertenties.  

Tegelijk zit Facebook met een probleem, blijkt uit de gebruikerscijfers. Op het eerste gezicht zijn die cijfers indrukwekkend: met 1,49 miljard dagelijkse gebruikers is Facebook nog verder gegroeid als grootste sociaalnetwerksite ter wereld.  Dat is minder dan de 1,51 miljard gebruikers waarop Facebook mikte en daaruit blijkt al dat de globale groei afneemt.

Daling

Op het tweede gezicht is er nog iets aan de hand, iets belangrijkers. Het aantal regelmatige Facebookgebruikers in westerse landen stagneert - dat is het geval in de VS en Canada - of neemt zelfs af. Dat laatste gebeurt in Europa nu al twee kwartalen op rij.

Gedurende de eerste drie maanden van het jaar logden nog 282 miljoen Europeanen dagelijks in op Facebook. Maar in het tweede kwartaal zakte dat naar 279 miljoen gebruikers en afgelopen zomer daalde het aantal dagelijkse gebruikers in Europa naar 278 miljoen.

Dat is een probleem voor Zuck. Facebook haalt namelijk het grootste deel van zijn advertentie-inkomsten uit de westerse landen. Als die nu beginnen te dalen, komt de hele winstgevendheid van Facebook op de helling te staan.

Hoe komt dit nu?

In Europa kalft het aantal Facebookgebruikers af omdat we steeds minder op Facebook zelf zitten en ons meer bezighouden met berichtjes sturen, en foto’s, video’s en stories kijken. En dat doen we veel via WhatsApp en Instagram, twee diensten die opgekocht zijn door… Facebook.

Probleem is hier dat Facebook nog niet zo veel advertentie-inkomsten binnenhaalt via deze platformen. Zuckerberg zei bij de presentatie van de kwartaalcijfers dat hij er gerust op is dat op termijn wel zal lukken, maar dat hij hiervoor wel fors zal moeten investeren.