BELGA/MAETERLINCK

Waar zijn die moslims die vragen om "Kerstmarkt" te veranderen in "Wintermarkt"? 

Op sociale media is veel te doen over de verandering van de naam "Kerstmarkt" naar "Wintermarkt"  in Brugge. Dat zou gebeuren om moslims niet voor het hoofd te stoten. Maar dat klopt niet volgens de organisatoren. De naam is al twee jaar geleden gewijzigd en dat was vooral om commerciële redenen: Brugge viert de hele winter feest. Toch blijft er veel verontwaardiging. Illias Marraha betreurt de heisa: "Als devoot moslim, en millennial uiteraard, pleit ik enorm voor het behouden van term en sfeer van de kerstmarkt!"

labels
Illias Marraha
Illias Marraha is mede-oprichter en voorzitter van Muslinked, een netwerkorganisatie van jonge moslims.

Advent 1384, een ondernemende Duitser moet gedacht hebben dat de Weihnacht, de kerst, best wel een interessant moment is om zaken te doen. Het brengt op als mensen buitenkomen om samen te eten, drinken en shoppen. En om de vrede te vieren. Dat natuurlijk ook. Noem de vredesboodschap even voor de gemakkelijkheid de maïzena van het samenkomen. De sfeer, het thema.

Even fast forward tot mijn jonge advent-periode in de jaren 1980’s. Eind ’80 wel te verstaan, zo millennial ben ik nog wel. Toen keek België naar het immens succes van de markten in Duitsland, Oostenrijk en de andere Europese landen rond het klein landje. Als die landen daar zo succesvol in zijn, dan moet het ons ook wel lukken. Sindsdien is de sneeuwbal aan het rollen gegaan. De kerstmarkten werden om ter grootst, om ter leukst. Maar allemaal hadden ze dezelfde boodschap: warmte en blijdschap creëren op en rond kerstmis.

AFP or licensors

Maar geen traditie is in steen gebeiteld. Alles is onderhevig aan verandering. De samenleving verandert, door de globalisering wordt alles diverser en gekleurder, wie had ooit gedacht dat Halloween een ding ging zijn?

Wordt het dan geen tijd om de kerstmarkt te herbezien?

Als devoot moslim, en millennial uiteraard, pleit ik enorm voor het behouden van term en sfeer van de kerstmarkt!

Ik heb tot nu toe geen enkel objectief argument gehoord dat me heeft overtuigd dat we daarvan moeten afstappen. Laat staan dat een "Wintermarkt" mij kan verleiden om de gezelligheid op te zoeken van andere mensen. Buiten. Op een markt. Nee bedankt, de winter is geen gezellige maïzena voor mij. Wel als ik dagelijks kan zien hoe het verhaal van baby Jezus tot leven komt in de kerststal. Zonder de foute kerstmutsen en de gezellige kerstman (nog zo een geïmporteerde traditie) mis ik het kerstgevoel. Wie weet laat ik in de toekomst hier en daar nog een elfje toe. Want innoveren moet uiteraard wel!

Want dat is de grootste reden achter de naamsverandering van kerstmarkt naar wintermarkt, zegt de organisator. Innoveren. Nieuwe doelgroepen en markten aanboren.

Uiteraard is het makkelijk om de verandering te steken op de diversifiëring van de markt. Er  zouden (nieuwe) bevolkingsgroepen zijn, lees tussen de regels: moslims, die zich niet welkom voelen op een kerstmarkt. Die missen de winkeliers dus als klant. Wie die klagende moslims zijn, ik weet het niet. Nog zo’n mythe naast de dansende moslims. 

Factcheck

Een kleine factcheck. Laten we enkele kerstmarkten in de wereld even bekijken.

Neem nu de kerstmarkt in Dubai. Souk Madinat Jumeirah staat als aangeschreven als nummer 42 van de beste 354 attracties in de golfstaat. Of in Libanon waar de stad Antelias groots uitpakt met “Souk el Akel" will be celebrating the Christmas season with all of you. “Souk el Akel” zal het hele kerstseizoen met jullie allemaal vieren.

In India kleurt Mumbai in de kerstkleuren met markten over de hele stad. Of in Algerije, met 99% moslims, waar sinds 2017 de kerstmarkt zijn intrede heeft gedaan. Geen wintermarkten daar, maar traditionele kerstmarkten om de sub-saharaanse christelijke Afrikanen thuis te doen voelen.

Om de diversiteit te vieren. De neutraliteit van de overheid in deze landen is gebaseerd op het toelaten van de verschillen, niet in hetverplichten van de verschillen thuis te laten.

Na de afschaffing van de kerstboom in Brussel in 2012, ook onder het mom om andersgelovigen niet te kwetsen, is dit weer een voorbeeld van polarisatie en het opzetten van bevolkingsgroepen tegen elkaar met drogredenen. De klepel van neutraliteit is doorgeslagen. Terwijl tradities juist mensen samenbrengen en de samenleving versterken.

Lees verder onder de foto.

Ik krijg geregeld uitnodigingen om te komen eten met kerst. En de laatste jaren steeds meer ook van moslimvrienden. Nee de moslims vieren geen kerst, maar we maken van de gelegenheid gebruik om samen te komen. Om even terug die vriendschappelijke banden aan te halen. Met een kalkoen op tafel. Dat is pluralisme in het Millennial-tijdperk. Dit doet me er ook aan denken dat ik dit jaar op tijd de kerstkaartjes (geen winterkaartjes) moet kopen. Mijn buren krijgen dat graag. Dat is traditie.

Wie die klagende moslims zijn, ik weet het niet. Nog zo’n mythe naast de dansende moslims

Mijn kerstboodschap zou zijn om te stoppen met het afschaffen van religieuze tradities, het stoppen met polariseren en het starten met bouwen van een samenleving  waar we elkaar appreciëren. Stop met het problematiseren van tradities waar enkel de anti-religieuze lobby zich aan stoort.

Vanavond ga ik genieten van de Fiesta de los Muertos, het allerheiligen uit Mexico. Omdat ik die diversiteit wil vieren. Misschien tot op de Weihnachtsmarkt of op een Pink Christmas?

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.