Video player inladen ...

Travelbird stopt ermee: wat als u nog een reis geboekt had?

De Nederlandse reisorganisatie Travelbird, die ook in ons land actief is, stopt met de online verkoop van reizen. Travelbird zit in slechte financiële papieren en heeft bescherming gevraagd tegen zijn schuldeisers. Belgen die bij Travelbird een reis hebben geboekt, moeten aankloppen bij de Nederlandse Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

De Nederlandse reisorganisatie zegt zelf in een mededeling op haar website dat ze haar activiteiten moet staken. Naar eigen zeggen loopt Travelbird achter met de betalingen aan partners en zocht de reisorganisatie extra financiering. Maar dat is niet tijdig gelukt.

Wie een reis heeft geboekt bij Travelbird, zal gecontacteerd worden door de SGR. "Ook Belgische klanten vallen onder de garantieregeling van de SGR", zegt Pierre Fivet van de Assocation of Belgian Tour Operators (ABTO). "Dat betekent dat ze al betaalde voorschotten op een reis terugkrijgen, of dat hun geboekte reis alsnog zal doorgaan via een andere reisorganisatie."

Travelbird ging van start in 2010 en groeide snel uit tot een populaire website voor reisboekingen, ook in België. In acht jaar telde de reisorganisatie ruim 7 miljoen boekingen. Maar recent raakte Travelbird dus in zware financiële problemen.

Wat er met de ruim 300 medewerkers zal gebeuren, is nog niet duidelijk.