AFP or licensors

Indonesië wil vliegtickets verplicht duurder maken om veiligheid te verbeteren: "Voorbarig en kort door de bocht"

"Deze maatregel is voorbarig en kort door de bocht." Zo reageert luchtvaartexpert Luk De Wilde op de plannen van de Indonesische overheid om lagekostenmaatschappijen te verplichten om hun ticketprijzen op te trekken. Die extra inkomsten zouden dan in veiligheid moeten geïnvesteerd worden. 

Maandag stortte een vliegtuig van de Indonesische lagekostenmaatschappij Lion Air neer in zee nabij Jakarta. 189 mensen kwamen daarbij om het leven. De oorzaak is nog onduidelijk. Onderzoek van de zwarte dozen moet duidelijkheid bieden.

De Indonesische overheid heeft al een aantal maatregelen aangekondigd in de nasleep van de crash. Een van de plannen is lagekostenmaatsschappijen verplichten om hogere ticketprijzen te vragen. "Volgens mij is dat geen goed idee", zegt Luk De Wilde in "De ochtend" op Radio 1. "Ik zou even afwachten wat het resultaat is van de ontleding van de zwarte doos. Dan weten we wat er precies gebeurd is. En dat er dan maatregelen genomen worden, daar kan ik inkomen."

"Vliegtaks zou beter zijn"

"Elke euro die geïnvesteerd wordt in veiligheid is goed voor de luchtvaart en voor iedereen. Maar ik vind het nu een beetje voorbarig en nogal kort door de bocht om te stellen dat er een bodemprijs moet vastgelegd worden. Ik vraag me ook af of het wel wettelijk kan. Het gaat om een vrije markt en een privé-maatschappij", aldus De Wilde, die benadrukt dat alle maatschappijen zich aan dezelfde regels en procedures moeten houden.

Hij wijst erop dat de luchtvaart in Indonesië in de voorbije jaren exponentieel gegroeid is. "Het is een van de grootste groeimarkten, samen met India, meer nog dan Europa en Amerika. Maar de Indonesische overheid is niet mee geëvolueerd als toezichthouder op het onderhoud en de opleidingen. Daar schieten ze tekort."

De Wilde ziet meer heil in een vliegtaks die de overheid zou opleggen en waarvan het dan de inkomsten kan gebruiken om beter toezicht te houden. Als het geld via tickets naar de maatschappijen gaat, is er geen garantie dat het effectief geïnvesteerd wordt in veiligheid.

De Indonesische overheid is niet mee geëvolueerd als toezichthouder op het onderhoud en de opleidingen

"Alle maatschappijen willen rendabel zijn"

In de luchtvaartsector is sprake van een "race to the bottom", een moordende concurrentie die leidt tot steeds lagere prijzen, maar volgens De Wilde zullen de ticketprijzen bij de lagekostenmaatschappijen eerder omhoog gaan in de nabije toekomst."Zeker de komende jaren gaat het zich reguleren. Maatschappijen willen de kosten onder controle houden en voldoende winst maken."

"Als het gaat over die race naar beneden, zeg ik er ook altijd bij: je kan inderdaad voor 25 of 30 euro naar Milaan of Barcelona vliegen, maar dat zijn een beperkt aantal stoelen in het vliegtuig. De meerderheid van de stoelen wordt verkocht aan de normale prijzen of zelfs prijzen die hoger zijn dan bij de klassieke maatschappijen. Alle maatschappijen willen rendabel zijn op elke vlucht, ze gaan echt niet met verlies verkopen."

Beluister het gesprek met Luk De Wilde in "De ochtend":