Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.

Samsung krijgt klappen van Huawei en Xiaomi

Smartphoneproducent Samsung heeft in het derde kwartaal van dit jaar 13 procent minder toestellen dan vorig jaar verkocht. Dit was in het voordeel van Chinese producenten Huawei en Xiaomi. De verkoop van beide merken steeg respectievelijk met 32,9 en 21,9 procent. De verkoop van smartphones daalde wereldwijd wel met 6 procent. Dit blijkt uit cijfers van de Amerikaanse onderzoeksbureau "International Data Corporation" (IDC).

Met 72 miljoen verkochte toestellen in het derde kwartaal van dit jaar is Samsung nog altijd marktleider voor Huawei en Apple. De nummers 2 en 3 konden respectievelijk 52 en 46 miljoen toestellen aan de man brengen. Maar wat Samsung vooral pijn doet, is de dalende verkoop: min 13 procent. Een trend die vorig jaar al werd ingezet. 

Innovatie loont

Toen we de Europese baas van Huawei in augustus spraken, zei hij dat zijn bedrijf het verschil wil maken door te innoveren. En deze strategie lijkt zijn vruchten af te werpen, want de verkoop van Huawei steeg met 32 procent. 

Dit succes heeft Huawei vooral te danken aan de P 20, het 'flagship'-toestel dat in maart van dit jaar werd gelanceerd. Naast Huawei deed Xiaomi het ook goed: plus 21 procent. Xiaomi is ook een Chinese smartphoneproducent, maar is minder bekend bij ons. Huawei en Xiaomi hebben hun succes vooral te danken aan de Chinezen en Indiërs, want bij hen zijn beide merken bijzonder populair.

Bij Apple stagneert de verkoop. De nummer 3 lanceerde in september 3 nieuwe iPhones: de XS, de XS Max en de XR. De XS en de XS Max zetten het succes van de X van vorig jaar voort. Daarnaast verlaagde Apple de prijs van oudere iPhones, wat niet slecht is voor de verkoop.

Overgangsjaar voor Samsung

2018 lijkt voor Samsung een overgangsjaar te zijn. De Zuid-Koreanen brachten dit jaar twee 'flagships' uit: de Galaxy S9 en de Note 9. Hoewel de toestellen qua design en prestaties bij de top behoren, konden ze de verwachtingen niet inlossen. Ook bij de goedkope modellen verliest Samsung terrein. En laat net dat een segment zijn waar Huawei en vooral Xiaomi steeds meer terrein winnen, omdat ze "veel smartphone voor weinig geld" bieden.

Samsung kijkt reikhalzend uit naar volgend jaar wanneer het jubileumtoestel, de Galaxy S10, zal lanceren. Samsung verwacht ook veel van de smartphone met plooibaar scherm. Dat toestel zal zeer waarschijnlijk volgende week, tijdens de 'Developers Converence' in San Fransisco, getoond worden, maar verschijnt pas in de loop van 2019. 

Uiteindelijk zien we ook dat er wereldwijd minder smartphones zijn verkocht: min 6 procent. Volgens IDC komt het door de dalende behoefte aan nieuwe smartphones. 

De onderzoeksbureau denkt wel dat het tij zal keren in 2019. Dan wordt opnieuw een stijging verwacht.