Lange, hete zomer en teruggestuurde pakjes duwen Zalando in het rood

Het Duitse Zalando, de grootste webwinkel van Europa, heeft een slechte zomer achter de rug, met zware verliescijfers tot gevolg.

Door de heel lange en hete zomer hebben Europeanen langer gewacht om hun herfst- en winteroutfits te kopen. De afgelopen maanden werden op Zalando nog veel zomerspullen verkocht, die dan vaak aan lagere prijzen of met veel korting werden verkocht omdat het seizoen op zijn einde liep. 

De omzet in het derde kwartaal bij Zalando groeide nog wel ( +11,7 procent tot 1,2 miljard euro), maar veel trager dan verwacht. De bedrijfswinst liet het helemaal afweten. Het bedrijfsverlies van juni tot september liep op tot 55,7 miljoen euro. Een jaar geleden was dat amper 5,9 miljoen.

Hoge kosten door teruggestuurde pakjes

Dat Zalando in het rood gaat, is vooral te wijten aan de kosten om de pakjes bij de klanten te krijgen. Vooral de hogere transportkosten stijgen sneller dan verwacht. Zalando is daar extra gevoelig voor omdat zowat de helft van de pakjes door de klant wordt teruggestuurd. Bij Zalando kan dat nog altijd gratis.

Een sterk punt van Zalando blijft de grote klantenbasis. Maar liefst 6 procent van de Europeanen is klant bij Zalando. Goed voor ruim 25 miljoen actieve klanten, 13 procent meer dan in september vorig jaar.