Reporters

Begrafenisondernemers getroffen door staking Bpost: "Verstuur rouwbrieven digitaal"

De staking bij Bpost treft elke klant. Maar als u dezer dagen rouwbrieven moet versturen, is de situatie extra pijnlijk. Begrafenisondernemers raden hun klanten aan om rouwberichten zoveel mogelijk digitaal te versturen. "Het heeft geen zin om brieven te laten drukken. Ze komen toch niet op tijd aan", klinkt het in "De inspecteur" op Radio 2.

De staking bij Bpost is rampzalig voor de begrafenissector. De postbedeling ligt minstens vijf dagen stil en dat betekent dat geen enkele rouwbrief op tijd zal aankomen. Begrafenisondernemers raden hun klanten dan ook aan om rouwberichten zoveel mogelijk digitaal te versturen. Families moeten het overlijden melden via sociale media of via e-mail en het rouwbericht verschijnt op de website van de begrafenisondernemer.

Het is geen ideale situatie maar volgens Bruno Quirijnen van Uitvaartunie Vlaanderen is het de enige oplossing. "Enkel de exemplaren die bedoeld zijn voor de naaste familie en voor mensen die niet te ver wonen, worden gedrukt. Meer brieven drukken heeft geen enkele zin want ze komt toch niet toe." 

Het is al lang verleden tijd dat we konden vertrouwen op de post

Bruno Quirijnen, Uitvaartunie Vlaanderen

Uitvaarten worden later gepland door slechte postbedeling

De Vlaamse uitvaartunie klaagt al jaren over de slechte service die Bpost biedt. De unie krijgt geregeld klachten van mensen wiens rouwbrieven niet op tijd aankomen. En de situatie verslechtert alleen maar. "Een rouwbrief die 7 dagen onderweg is. Dat is schering en inslag."

De sector gaat zelfs zo ver door te stellen dat Bpost mede verantwoordelijk is voor het feit dat uitvaarten steeds later na een overlijden gepland worden. "Er zijn meerdere factoren die bepalen wanneer een begrafenis gepland wordt maar het is een feit dat de post bijdraagt tot het verlengen van de tijd tussen een overlijden en het afscheid."

Veel hoop op beterschap is er niet. "Er is binnen de sector berusting dat het niet beter wordt. En we denken samen na over andere manieren om over een overlijden te communiceren."

Er zijn in het verleden verschillende gesprekken geweest tussen de sector en Bpost en er werd ook via de bevoegde minister geprobeerd om de slechte bedeling aan te pakken. Maar dat heeft dus niet geholpen.

Bekijk hier het item uit het Journaal van 13 uur

Video player inladen ...