VDAB-kantoren vandaag gesloten: medewerkers massaal op pad gestuurd om individuele beroepsopleiding te promoten

Alle VDAB-kantoren zijn vandaag gesloten. Niet wegens een staking, maar omdat de 5.000 werknemers op pad worden gestuurd worden om de zogenoemde individuele beroepsopleiding oftewel werkplekleren te promoten bij 20.000 bedrijven.

De VDAB heeft in deze tijd van hoogconjunctuur meer dan 280.000 vacatures open staan, een historisch record. Maar tegelijk zijn er bijna 200.000 werkzoekenden zijn in Vlaanderen. Het probleem achter die contradictie is dat de profielen die de bedrijven zoeken vaak niet de profielen zijn die de werkzoekenden hebben.

Om dat probleem op te lossen, zet de VDAB in op de individuele beroepsopleiding (IBO). “Met een individuele beroepsopleiding kunnen werkgevers de witte raven die ze zoeken zelf opleiden en integreren in hun bedrijf”, legt gedelegeerd bestuurder Fons Leroy uit in het Radio 1-programma “De ochtend”.  

De werkzoekende behoudt zijn werkloosheidsuitkering en krijgt daar bovenop een premie. Ook de verplaatsingskosten en eventuele kosten voor kinderopvang worden vergoed.

“Zo’n opleiding wordt de VDAB op maat van het bedrijf georganiseerd, ìn het bedrijf, in functie van de vacature die het bedrijf heeft openstaan. De werkzoekende behoudt tijdens de opleiding zijn werkloosheidsuitkering, krijgt daar bovenop een premie. Ook de verplaatsingskosten en eventuele kosten voor kinderopvang worden vergoed”, legt Leroy uit.  

Als de werkzoekende de opleiding goed afrondt, wordt hij door het bedrijf dat hem heeft opgeleid aangeworven. De opleiding duurt minimum één maand en maximum zes maanden. Het afgelopen jaar startten er bijna 15.000 IBO's. Ruim 90 procent van de IBO-cursisten is een half jaar na opleiding nog altijd aan het werk.

Beluister het gesprek met Fons Leroy uit "De ochtend" op Radio 1:

Om bedrijven te overtuigen van het systeem trekken de zowat 5.000 werknemers van de VDAB vandaag voor de vijfde keer de straat op om de IBO’s te promoten bij de bedrijven. Ze hopen met de actie op één dag meer dan 20.000 werkgevers met een concrete oplossing te bereiken.

De campagne bestaat uit een flyerteam, een callcenter team en een "pakjesdienst". Die laatste geeft een cadeautje aan 1.000 werkgevers die een vacature hebben.