Video player inladen ...

Waarom krijgt Bpost klappen op de beurs?

Bij Bpost is een zware staking aan de gang. Maar ook op de beurs heeft het bedrijf een slechte week achter de rug. Het aandeel staat op het laagste niveau sinds de beursgang in 2013.

De koersval van deze week (- 15%) kwam er na zwakke kwartaalresultaten. Het is bekend dat we alsmaar minder brieven naar elkaar sturen. En ook bedrijven gaan steeds meer voor de elektronische variant. En dat is duidelijk te merken aan de cijfers.   De binnenlandse postvolumes dalen nu met meer dan 6 procent. En de daling versnelt ook alsmaar. Bpost probeert die daling te compenseren door meer pakjes te te vervoeren. En dat lukt goed. Die volumes stijgen snel, met meer dan 25 procent.

Veel pakjes maar de winst volgt niet

Maar bij die pakjes wil de winst niet helemaal mee. Dat komt omdat de groei heel sterk is bij grote klanten als Coolblue die profiteren van lagere tarieven bij Bpost. En dat die grote klanten eigenlijk de macht hebben om de prijs te zetten, komt dan weer omdat er een hevige strijd is op de pakjesmarkt.

"Ook bedrijven als PostNL, DPD en DHL zijn actief in ons land. En iedereen wil zijn positie innemen", zegt Stefaan Genoe, analist bij Degroof Petercam. "Volumes zijn belangrijk om efficiëntie te realiseren. Maar daardoor is er veel prijsdruk en staat de winstgevendheid onder druk."

Amerikaanse overname valt tegen

Maar Bpost heeft nog een bijkomend probleem en dat is Radial, de tegenvallende Amerikaanse overname. Radial biedt aan bedrijven oplossingen aan rond e-commerce (denk aan verzending, facturering en magazijnbeheer.) Bpost betaalde er 700 miljoen euro voor maar merkte al snel dat de nieuwe aanwinst niet naar behoren draait.

"De Amerikaanse markt is een moeilijke markt met grote concurrente zoals Amazon", zegt Stefaan Genoe. "Er zijn bij Radial heel wat klanten vertrokken. En de nieuwe klanten en de groei bij de bestaande klanten is onvoldoende om het vertrek van oude klanten op te vangen."

Beleggers verliezen vertrouwen

Door alle problemen verliezen beleggers het vertrouwen in Bpost.  Het aandeel (11 euro) noteert zowat 60 procent onder de piek van maart dit jaar. Wie aandelen gekocht heeft bij de beursgang van Bpost in 2013 (14,5 euro) zit op een verlies van zo'n 23 procent. Beleggers twijfelen of Bpost zijn huidige dividend zal kunnen vasthouden.