Video player inladen ...

"Chinezen gaan uit hun dak": Hoe Singles Day uitgroeide van feestdag voor vrijgezellen tot grootste koopevent ter wereld

Het begon als een feestdag voor de vrijgezel, maar ondertussen is het uitgegroeid tot het grootste koopevenement ter wereld. De Chinezen zijn al jaren in de ban van Singles Day, ieder jaar op 11 november. En ook dit jaar zullen er weer heel wat pakjes de deur uitgaan. "De Chinezen gaan uit hun dak." En de rest van de wereld, die volgt. 

Singles Day - of Guanggun Jie, zoals ze het in China noemen - is ergens begin jaren 90 ontstaan. Niemand weet hoe het exact is verlopen, maar naar verluidt komt het idee van enkele mannelijke universiteitsstudenten die vrijgezel waren. Zij wilden zichzelf eens goed verwennen en riepen 11 november uit als Singles Day. 

De datum kwam niet toevallig uit de bus. 11 november, dat zijn vier ééntjes na elkaar. Een symbolisch eenzaam getal, maar het lijkt ook op een bladerloze tak van een boom. En mannelijke vrijgezellen worden in China "kale takken" genoemd. Guanggun Jie betekent dan ook letterlijk "kale takkendag". 

Koopjesjacht voor iedereen

Het evenement werd doorheen de jaren groter en groter, maar kende zo'n tien jaar geleden pas écht z'n doorbraak. Alibaba, de grootste onlinewinkel van China, maakte van Singles Day een commercieel evenement. "Het begon met een oproep naar alle vrijgezellen, maar ondertussen is het een koopjesjacht voor iedereen geworden: jong of oud, vrijgezel of gezinshoofd", zegt correspondente Leen Vervaeke in "De inspecteur" op Radio 2. Alle andere winkels sprongen even later ook op de kar. 

Vorig jaar werd er zo maar even 33 miljard euro uitgegeven op Singles Day. Dat is vier keer meer dan bij Black Friday in de Verenigde Staten

"Dit is het grootste koopevenement ter wereld. 24 uur lang worden er overal kortingen gegeven: online, maar ook in de gewone winkels", zegt Vervaeke. "Om een voorbeeld te geven: vorig jaar werd er zo maar even 33 miljard euro uitgegeven op Singles Day. Dat is vier keer meer dan bij Black Friday in de Verenigde Staten. In totaal gingen er 1,3 miljard pakjes de deur uit."

In die pakjes kan zowat alles zitten, want de Chinezen, die kopen op Singles Day werkelijk álles, zegt Vervaeke. "Dure elektronica wordt het meeste verkocht: een airconditioning, koelkasten, televisietoestellen, enzovoort. Maar ook op kledij, meubels, voeding en drank worden er kortingen gegeven."

Aftellen

En de Chinezen, die pakken Singles Day wel héél groots aan. "Ieder jaar wordt er met een grote show afgeteld naar middernacht, net zoals op oudejaarsavond. Grote Chinese sterren komen langs, maar vorig jaar waren ook Nicole Kidman en Pharrell Williams van de partij. Eens middernacht kan het kopen beginnen en gaan Chinezen echt uit hun dak."

Ondertussen zijn ook al heel wat andere landen op de kar gesprongen. Ook bij ons zwaaien onder meer Mediamarkt, bol.com en Krëfel met kortingen voor "vrijgezellen". 

(Her)beluister hier het gesprek in "De inspecteur" op Radio 2