Video player inladen ...

Douane jaagt met ANPR-camera’s en nieuw labo op rode diesel

De douane betrapt opvallend meer bestuurders met rode diesel in hun tank. Door de hoge dieselprijs blijken steeds meer mensen goedkope stookolie te tanken. Tegelijk zet de douane ook nieuwe middelen in bij controles: een nieuw labo en slimme ANPR-camera’s om recidivisten extra te controleren. En dat lijkt te lonen.

Wie met een diesel rijdt, heeft dat de afgelopen tijd flink gevoeld aan de pomp: het lichtgele goedje is fors duurder geworden. Een liter diesel kost vandaag ruim 1,60 euro terwijl roodgekleurde stookolie, die bedoeld is om huizen mee te verwarmen zowat de helft kost.

Technisch gezien kan je die rode diesel of stookolie in een diesel gooien, maar dat mag niet van Vadertje Staat, omdat er op brandstof voor auto’s meer accijnzen betaald moet worden. Wie betrapt wordt met rode diesel in zijn tank, riskeert een boete van 500 euro. Toch worden er bij controles door de douane opvallend meer dieselrijders met rode diesel betrapt.

ANPR-camera’s

“Door de hoge dieselprijzen denk ik dat de verleiding groter is geworden om rode diesel te gebruiken”, verklaart Francis Adyns van de FOD Financiën de stijging. Maar er is nog een andere verklaring: de douane heeft nieuwe middelen om te controleren op dieselfraude: ANPR-camera’s én een nieuw laboratorium.

Voor de douaniers die camera’s met nummerplaatherkenning had, haalden ze willekeurig voertuigen van de weg om te controleren of er geen rode diesel in de tank zat. Maar nu ze over ANPR-camera’s beschikken, gaan ze heel doelgericht te werk, legt Francis Adyns uit.

Databank

“Mensen die al eens tegen de lamp gelopen zijn voor het gebruik van rode diesel, zitten in een computerdatabank. Als zo iemand voorbij de mobiele camera rijdt, wordt zijn nummerplaat automatisch herkend en zet een motorrijders van de douane de bestuurder meteen aan de kant.”

De nieuwe werkwijze lijkt te werken, want vorig jaar liepen bij zo’n 20.000 controles 1.208 bestuurders tegen de lamp. Dat is bijna dubbel zoveel als in 2016. Toen werden er maar 656 rode-dieselrijders betrapt. Maar toen kon de douane ook minder controleren omdat de motorrijders van de douane volop werden ingezet in de strijd tegen terrorisme.

Niet altijd rood

Hoe gaan de douaniers nu te werk als ze iemand aan de kant hebben gezet? “Eerst controleren de douaniers te plaatse of de diesel in de auto niet rood is als de brandstof met een pipet een staal uit de tank wordt gehaald”, legt Francis Adyns uit. “Als dat pipet al meteen rood kleurt, is het evident dat het om stookolie gaat.”

Maar het is niet altijd duidelijk of de brandstof wel rood is. Als er twijfel is, worden er twee staaltjes genomen die naar een nieuw labo van de douane worden gebracht. Daar wordt gecontroleerd of de normaal uitziende, lichtgele diesel toch niet stiekem stookolie is.

Sjoemelaars slagen erin om de rode kleurstof uit brandstof te halen, waardoor het gewone diesel lijkt. Maar de douane kan dat gesjoemel opsporen omdat er in stookolie nog een onzichtbaar chemisch product zit dat alleen in het labo gecontroleerd kan worden.

Ontkleuren

Vorig jaar werd in Limburg nog een grote bende opgerold die op grote schaal rode diesel ontkleurde. De bendeleden zouden drie jaar lang stookolie hebben “witgewassen”, alles samen ruim 7  miljoen liter, waardoor ze 1,6 miljoen euro aan accijnzen en btw ontdoken.

En wie dacht dat na één nieuwe tankbeurt alle sporen van rode diesel weg zijn, heeft het mis. Zelfs drie volle tankbeurten later, zijn er nog steeds sporen van rode diesel aanwezig en riskeer je nog een boete.

VIDEO: bekijk hieronder het verslag van "Het journaal"

Video player inladen ...