Video player inladen ...

Treinbegeleidster: "Het is genoeg geweest met ons aan te vallen op de trein"

Tussen 2012 tot 2016 was het geweld tegen tegen trein- en stationspersoneel gevoelig verminderd. Maar sinds begin vorig jaar stijgt het aantal gevallen van agressie opnieuw.  Met een interactieve campagne wil de NMBS het tij keren keren.

In de campagne #Stop Agressie NMBS getuigen treinbegeleiders over het  fysiek en verbaal geweld waarmee ze worden geconfronteerd tijdens hun werk.  Dat gebeurt op een interactief scherm waarvan het glas gebarsten lijkt.  De reiziger wordt uitgenodigd om het scherm aan te raken en om het geweld te doen stoppen.  De schermen zullen de volgende weken in vijf grote stations geplaatst worden.

Na jaren van een gevoelige daling,  merkt de NMBS  sinds 2017  opnieuw een toename van gevallen van agressie tegen trein- en stationspersoneel.  Die zorgden in 2017 al voor 3.000 dagen arbeidsongeschiktheid.

De meeste agressiegevallen ontstaan na discussies over geldige vervoersbewijzen.  Om die discussies zoveel mogelijk te vermijden,  wil de NMBS de verkoop van treintickets online nog meer stimuleren via de website of via de smartphone-app.