AP2012

Goede doelen verzamelen 1 miljard dollar via Facebook

Een miljoen non-profit organisaties, verspreid over 19 landen, hebbben op drie jaar tijd 1 miljard dollar verzameld via Facebook. Zij doen dat via oproepen en een tool. Bij ons maken onder meer de organisties 'Stop Darmkanker' en 'Make a Wish' gebruik van de tool. "Het toont dat je met Facebook meer kan bereiken dan alleen vakantiefoto’s delen", zegt dokter Luc Colemont van Stop Darmkanker. 

Facebook lanceerde in 2015 verschillende tools waarmee mensen geld kunnen doneren aan goede doelen. En die tools blijken nu succesvol te zijn. Volgens Facebook, hebben 20 miljoen mensen sinds de lancering ervan 1 miljard dollar verzameld. Dat doen ze via de 'Doneerknop' en 'Facebook Fondsenwerving'

Ook populair in ons land

Ook in ons land gebruiken verschillende organisaties Facebook om geld in te zamelen. Stop Darmkanker is er eentje van. Deze organisatie van dokter Luc Colemont gebruikt Facebook omdat het de community makkelijk kan mobiliseren. "Wij hebben op 10 maanden tijd 20.000 euro verzameld.  Als kleine organisatie zonder oveheidssteun moeten we creatief zijn", zegt Colemont.

"Het toont dat je met Facebook meer kan bereiken dan alleen vakantiefoto’s delen. Je kan er ook echt sociaal engagement mee verwezenlijken. We zijn ondertussen bijna 8 jaar actief op Facebook en zijn blij dat onze community, met meer dan 112.000 volgers, niet alleen liket en deelt, maar ook geeft."

Naast Stop Darmkanker gebruiken Make a Wish, de ALS Liga en Stop Dierenmishandeling Facebook om geld in te zamelen.

Al in 19 landen aanwezig

De tool wordt in 19 landen gebruikt  door 1 miljoen non-profit organisaties en is vooral in de Verenigde Staten bijzonder populair. Zo heeft bijvoorbeeld de Amerikaanse organisatie Save The Children, op twee jaar tijd 7,5 miljoen dollar verzameld. 

Facebook plant om de tool de komende maanden uit te breiden naar Canada en Australië.