Video player inladen ...

Naar Frankrijk vandaag? "Brandstofprotest" zal veel hinder op de weg veroorzaken

Vandaag kan je de Franse wegen beter vermijden. Tienduizenden automobilisten halen immers hun "gele hesjes" boven en protesteren tegen de stijgende brandstofprijzen. Op 700 plaatsen komen er langzaamaan acties, betogingen of blokkades.  

Deze keer zijn het geen acties van vakbonden of betogingen van politieke partijen die Frankrijk dreigen lam te leggen. De actiedag van 17 november is er een van de "gewone automobilisten".

De boegbeelden? Een jonge zelfstandige zwarte vrouw uit de buurt van Parijs die een petitie startte tegen de prijsstijgingen. Intussen 850.000 keer gedeeld, and still counting. Een vrachtwagenchauffeur opperde het idee om de ring rond Parijs lam te leggen.  Hij krijgt duizenden medestanders.  Een Bretonse vrouw van in de vijftig richtte zich op YouTube rechtstreeks tot de president. Haar protestboodschap is miljoenen keren bekeken.

De eerste actievoerders, enkele honderden al, zijn zaterdagochtend vroeg op weg naar Lille om daar de toegangswegen te blokkeren: (Lees verder onder de beelden)

Video player inladen ...

Meneer Macron, wanneer gaat uw jacht op automobilisten ophouden?

Jacline, Bretonse actievoerder

Uiteraard sluit de politieke oppositie, Marine Le Pen op kop, zich met plezier aan bij het protest. Maar de actie van vandaag is toch niet omkaderd zoals we dat gewend zijn. Wat vragen doet rijzen: komt al dat volk ook echt opdagen? Zal er een probleem zijn met de veiligheid? Raken de manifestanten het onderling eens over de vorm van actievoeren? Al die lokale aanspreekpunten communiceren niet altijd even helder of hebben hun achterban niet in de hand. De informatie wordt vooral gedeeld via Facebook en sociale media. Zo is er een officiële kaart in omloop waar de meer dan 700 acties zichtbaar zijn.  Maar niemand weet waaraan zich precies te verwachten.

Files en grote chaos?

Minister van Binnenlandse Zaken Castaner laat weten dat hij geen "totale blokkades" zal toestaan. Begrijp: andere acties kunnen wel. Zo willen groepen automobilisten de weg of een paar rijvakken inpalmen en traag rijden.  Er wordt gedacht aan rotondes waar groepen voetgangers rondjes zullen draaien: met de auto passeren wordt moeilijk. Benzinestations of warenhuizen worden afgesloten, péages op de autowegen geblokkeerd. De meest overtuigde actievoerders willen eten en drinken meebrengen en hun actie zelfs morgen en begin volgende week verderzetten. Zullen er voldoende ordediensten op de been zijn om al die acties in goede banen te leiden?  

Het blijft moeilijk te voorspellen, maar we verwachten zeker in de regio Parijs veel hinder

Joni Junes, woordvoerder VAB

Ook de VAB voorspelt nogal wat hinder.  Waar precies valt moeilijk te voorspellen, maar de autoweg A8 bij Fréjus aan de Azurenkust krijgt zeker af te rekenen met hinder.  Joni Junis denkt ook dat de regio Parijs zwaar getroffen wordt.  In de omgeving van het ministerie van financiën in Bercy op de Périphérique (ring) worden in de vroege namiddag duizenden auto's verwacht.  Elders beginnen de acties al vroeg, zoals aan de Porte de Maillot. Ook het verkeer richting Rijsel (Lille) zal vanaf 's ochtends hinder ondervinden.  In de buurt van Roye bij Amiens trekken boze automobilisten in de voormiddag naar de autoweg A1.  Er kan actie in de buurt van de Eurotunnel in Calais, in Duinkerke en Boulogne... en dan vermelden we zo'n 700 andere plekken dus niet. 

Is de brandstof dan echt zo duur?

Is de brandstof in Frankrijk dan echt zo duur? Niet echt, benzine vind je in Frankrijk nog altijd goedkoper dan in veel buurlanden.  Maar de Fransen zijn dieselrijders, nog meer dan wij. De diesel is er op één jaar tijd zo'n 23 procent in prijs gestegen en ligt nu dicht bij de onze.  En het is nog niet gedaan, de Franse regering zal de komende jaren nog milieubelasting en extra dieseltaks bijrekenen.

Ondanks het felle protest wil de regering voorlopig van geen wijken weten. "We blijven de energietransistie nastreven. Ze zijn niet alleen vuil, die fossiele brandstoffen, ze zijn ook buitenlands", zei de premier onlangs.  De regering heeft intussen wél beslist om de premies voor een ecologische auto op te trekken. Sociaal zwakkere veelrijders kunnen straks op 4.000 euro rekenen voor de aanschaf van een zuinige auto, zelfs tweedehands.

Aardolie komt uit het buitenland, is duur en vervuilend

premier Eduard Philippe
Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.