"Hoe verschillend ook, deze 5 dinosaurussen werden vrienden voor het leven!"

Dertig jaar geleden ging "The land before time", bij ons beter bekend als "Platvoet en zijn vriendjes", in wereldpremière. Steven Spielberg probeerde dit keer als producent de Disney-hegemonie op het vlak van animatiefilms opnieuw te doorbreken met het verhaal van 5 totaal verschillende dinosaurussen die samen op zoek gingen naar de Groene Vallei. Het werd een schot in de roos, waarbij tijdens het openingsweekend midden november 1988 de rechtstreekse Disney-concurrent "Oliver & Company" met verve verslagen werd.

In "The land of time" ging de jonge apatosaurus Littlefoot (Platvoet) na de dood van zijn moeder samen met zijn vriendjes op zoek naar de Great Valley (Groene Vallei). Die 4 vriendjes waren de triceratops Cera, de parasaurolophus Ducky (Bekkie), de pteranodon Petrie (Fladder) en de stegosaurus Spike (Punt). Hoe verschillend de dieren ook van mekaar waren en hoe gevaarlijk de tocht ook was, toch probeerde het vijftal er het beste van te maken en ontstond er een hechte vriendschap.  Nadat de tyrannosaurus Sharptooth (Ruigtand) uitgeschakeld was, bereikten ze alsnog de Great Valley.

Regisseur Don Bluth: "Het oorspronkelijke idee van Spielberg was om een film als "Bambi" te maken, maar dan met enkel dinosaurussen, die op dat moment erg populair waren bij kinderen. Het moest een film liefst zonder dialogen worden. Spielberg wilde het verhaal brengen waarbij 5 kleine dinosaurussen samen opgroeien en moeten samenwerken om als groep te overleven. Het mocht geen harde film worden, maar eentje die zacht en vriendelijk was. Dat was het concept, van hoe de verhaallijn er moest uitzien was toen nog geen sprake." ("The animated films of Don Bluth" door John Cawley, juli 2012 )

"Hoe meer we over het concept nadachten, hoe meer een nieuw idee ging groeien, namelijk dat die 5 dinosaurussen al vanaf hun geboorte niets van elkaar moesten hebben, dat ze niet met elkaar overeenkwamen en dat ze zelfs elkaar haatten. Vanaf het moment dat ze geboren waren, werd hen geleerd niet met elkaar om te gaan. Zuiver racisme dus. Maar dat idee van racisme moeten ze tijdens het ouder worden afleren. Ze moeten leren elkaar graag te zien om zo een gezamenlijk doel te kunnen bereiken. Dat was juist het mooie van die film." ("The animated films of Don Bluth")

"Gescheiden van hun ouders moesten deze 5 'kinderen' leren elkaar te waarderen om te kunnen overleven. Dat werd dan ook de moraal van het verhaal." ("The animated films of Don Bluth")

Filmtekenaar John Pomeroy: "We hebben heel veel tijd gestoken in de scène waarin de moeder van Platvoet stierf. Er is zelfs overwogen om die scène niet in de film te steken, maar dat zou voor grotere problemen gezorgd hebben. Daar we toch de weg wilde tonen hoe 'een kleine jongen' zou groeien naar volwassenheid. Voor dat groeiproces moesten we de ouders uitschakelen. Op advies van psychologen hebben we dan een nieuw personage, Rooter, geïntroduceerd die het verlies van zijn moeder verzachtte. In de zin van: dood hoort bij het leven en ook het publiek moet dat zo inzien." ("The animated films of Don Bluth")

Video player inladen ...

Filmrecensente Sophie Monks Kaufman: "De kracht en diepgang van deze film zit juist in het feit dat een dappere kleine dinosaurus de laatste woorden van zijn moeder blijft meedragen, ook al voelt haar afwezigheid verpletterend voor hem aan. Iedere keer als zij terugkomt, hetzij met fluisterende woorden, als lange schaduwen of als vorm in de wolken, wordt er ons aan herinnerd -en dat wordt nog ondersteund door de begeleidende muziek van James Horner- dat ze nog steeds op een andere plaats is, waardoor Platvoet naar een tijdelijk hoger niveau getild wordt om vervolgens terug neer te dalen op de koude, kille grond." (Filmwebsite Little White Lies, juni 2015)

Bluth: "Uiteindelijk werden 19 scènes bij de definitieve afwerking geschrapt omdat ze te angstaanjagend waren voor kinderen." ("The animated films of Don Bluth") Bluth zou later toegeven dat hij het eerst moeilijk had met het verwijderen van een aantal scènes, maar dat het, gezien het grote succes van de film, uiteindelijk de juiste keuze was.

Niet alleen "The land before time" werd wereldwijd een groot succes, zowel in de bioscoopzalen als op video en dvd. Er volgden ook nog 13 'sequels', die rechtstreeks op video of dvd werden uitgebracht, en een televisieserie. Ook de merchandise rond al deze films liep en bleef op wieltjes lopen.

Volg je ons al op Instagram?