Video player inladen ...

Sint lokt heuse prijzenslag uit in de speelgoedwinkels

Met een hevige prijzenslag en exclusieve producten proberen speelgoedwinkels de Sint naar hun winkel te lokken. Consumenten kunnen daar hun voordeel mee doen, maar speelgoedwinkels moeten zich wel heruitvinden om te overleven.

Als de Sint straks in Antwerpen aankomt, zal hij niet weten naar welke winkel hij of zijn Pieten zich moeten reppen om speelgoed voor de kinderen te kopen.  Er woedt in de speelgoedsector een zware prijzenslag.  Zowel onafhankelijke speelgoedwinkels als grote ketens ervaren dat,  blijkt uit een reportage van "De markt" .

Speelgoedwinkels realiseren in deze periode van het jaar zo'n 60 procent van hun totale jaaromzet van ruim 800 miljoen euro, maar de concurrentie is bikkelhard en de winstmarges heel klein.  Fysieke winkels ervaren steeds meer concurrentie van webwinkels. Die verkochten vorig jaar al ruim 1,6 miljoen artikelen, goed voor 150 miljoen euro omzet.  Voor een kwart van de gezinnen bestelt de Sint al  speelgoed online.  In Nederland is dat nu al voor de helft van de gezinnen.

Dumping, superkortingen en exclusief speelgoed

Volgens de zelfstandige speelgoedwinkels doen grote ketens zoals Fun, Bart Smit en Dreamland aan dumpingpraktijken door grote hoeveelheden populair speelgoed op te kopen, die ze dan verkopen aan dumpingprijzen.  Maar grote ketens klagen evengoed over de bikkelharde concurrentie. Met grote kortingen op bekende merken en exclusief speelgoed dat alleen in hun winkels wordt verkocht, proberen ze de concurrentie met  buitenlandse webshops het hoofd te bieden. Ook profileren ze zich nu steeds meer als seizoenswinkels  en verkopen ze ook spullen voor carnaval, Pasen, de zomer,  de school en meer om het jaar rond te maken. 

Herbekijk hieronder de reportage uit "Het Journaal": (lees verder onder de beelden)

Video player inladen ...

Zullen er over tien jaar nog speelgoedwinkels zijn?

" Onderschat kinderen niet. Onder invloed van reclame weten ze  heel goed wat ze willen en ze maken die keuze duidelijk in hun brief aan Sinterklaas." , zegt  Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick  Business School.  "Als er geen fysieke speelgoedwinkels meer zouden zijn, kunnen kinderen het speelgoed niet langer ontdekken of uittesten." 

Van Ossel ziet de speelgoedwinkel wel blijven, maar het zullen er veel minder zijn dan vroeger.  "Wellicht zullen ook grote speelgoedmerken de winkelketens steeds meer betalen om hun speelgoed uitgestald te zien. Zo wordt de speelgoedwinkel steeds meer de showroom van de Sint."

De speelgoedwinkel wordt steeds meer de showroom van de Sint

Gino Van Ossel, professor marketing Vlerick Business School

Speelgoed kan behoorlijk duur zijn. Met de prijzenslag die nu in alle hevigheid woedt, kan de consument zijn voordeel doen.  "De consumenten zijn hier de grote winnaars" , zegt  Van Ossel. "Het loont de moeite om prijzen te vergelijken in fysieke winkels,  maar ook op webshops. Ook de Sint kan die raad maar beter opvolgen.