Child Focus

Expliciete en uitlokkende videotitels: zo bindt Child Focus strijd aan tegen kinderporno

Met video's met verontrustende titels als "Three year old getting wet" en "Cute toddler likes to suck" lanceert Child Focus een campagne om de strijd aan te binden met kinderporno. "In dit geval zitten er heel onschuldige beelden achter, maar we willen aantonen dat niet alle kinderfilmpjes onschuldig zijn", legt Nel Broothaerts van Child Focus uit.

Vandaag is de Europese Dag van de Bescherming van Kinderen tegen Seksuele Uitbuiting en Seksueel Misbruik. Voor Child Focus het uitgelezen moment om haar vervolgcampagne in de strijd tegen kinderporno te lanceren. 

Video's met verontrustende titels als "Cute toddler likes to suck"

De campagne bestaat uit twee delen: een sensibiliseringscampagne voor het grote publiek op sociale media en een interventiecampagne op het dark web die zich specifiek richt op downloaders van kinderporno. "We lanceren een aantal video's met verontrustende titels als "Cute toddler likes to suck" of "Three year old getting wet". Op sommige fora verwijzen zulke titels naar kinderporno. Hier zitten er heel onschuldige beelden achter, maar we willen aantonen dat niet alle kinderfilmpjes onschuldig zijn", legt Nel Broothaers van Childfocus uit. 

We willen aantonen dat niet alle kinderfilmpjes onschuldig zijn

Nel Broothaers van Child Focus

Elk filmpje roept mensen op om verontrustende beelden die ze tegenkomen op het internet te melden op stopchildporno.be, het meldpunt voor kinderporno van Child Focus. "Maar daarnaast posten we deze filmpjes ook op het dark web. En we hopen zo downloaders van kinderporno rechtstreeks te bereiken. Hen willen we aansporen om hulp te zoeken via stopitnow.be." Vorig jaar werd de versie op het dark web 11.000 keer gedownload en Stop It Now, de hulplijn voor mensen met pedofiele gevoelens, zag het aantal oproepen in de eerste weken na de campagne verdubbelen.

Lees verder onder de video.

Enorm belangrijk om zo'n thema onder de aandacht te brengen

Het belang van zo'n campagne valt niet te onderschatten. "Het blijft belangrijk om het thema van beelden van seksueel misbruik van kinderen onder de aandacht te brengen. Het is een fenomeen waar veel mensen niet dagelijks mee geconfronteerd worden, maar we willen hen bewust maken dat het echt een probleem is waar heel wat kinderen het slachtoffer van worden."

De vorige campagne kreeg verschillende nationale en internationale bekroningen. Op sociale media werd ze meer dan 500.000 keer bekeken. Het aantal meldingen van beelden van seksueel misbruik die ontvangen werden op stopchildporno.be, steeg van 746 in 2017 naar al meer dan 1.800 meldingen vandaag. Sinds juli vorig jaar mag Child Focus de meldingen ook analyseren en de bevestigde beelden van seksueel misbruik van kinderen over te maken aan de bevoegde autoriteiten.