Twijfels over echtheid van in Roemenië gevonden Kunsthal-Picasso

Er rijzen twijfels of de in Roemenië gevonden pasteltekening wel degelijk de Picasso is die in 2012 werd gestolen in de Kunsthal in Rotterdam. De oud-curator van de Triton Collectie, waar het werk deel van uitmaakte, is alvast niet overtuigd, zegt hij aan de Nederlandse zender NOS.

"Ik ken dit werk van Picasso heel erg goed, heb er waarschijnlijk vaker mee onder mijn arm gelopen dan de kunstrovers", aldus oud-curator Peter van Beveren. "Als ik kijk naar de foto's van de gevonden tekening, dan heb ik ernstige twijfels aan de echtheid. De foto's zijn niet heel erg goed, en het werk kan natuurlijk helemaal zijn verschimmeld en vernield. Maar zelfs dan zijn er te veel afwijkingen. De streepjes, de kleuren, de details, het klopt niet. Op basis van wat ik zie, denk ik dat het een vervalsing is. Wel een goede trouwens."

Het werk "Tête d'Arlequin" werd gevonden door de uit Roemenië afkomstige en in Nederland woonachtige schrijfster Mira Fetuci, na een anonieme tip. Fetuci publiceerde in 2015 een boek over de brutale roof in 2012, waarbij in totaal zeven werken uit de Kunsthal werden meegenomen. De daders waren Roemenen die de schilderijen meenamen naar hun land. De doeken zijn nooit teruggevonden, een deel werd verbrand.

Tien dagen geleden ontving Fetuci op haar werk een anonieme brief. Daarin stond dat het werk van Picasso was verstopt in Roemenië. Onder een boom in het dorp Greci werd inderdaad een pastelkrijttekening in een plastic map gevonden. Het werk is overhandigd aan Roemeense openbaar ministerie. Deskundigen onderzoeken de tekening nu op echtheid.