Gevonden “Picasso” blijkt stunt te zijn van Antwerps theatergezelschap BERLIN

Een pasteltekening die de afgelopen dagen werd toegeschreven aan Picasso blijkt een vervalsing te zijn die gemaakt is in opdracht van het Antwerpse theatergezelschap BERLIN. Dat laten de kunstenaars zelf weten. De vervalsing is een onderdeel van hun voorstelling “True copy” die afgelopen donderdag in première ging in deSingel.

Tien dagen geleden ontving de uit Roemenië afkomstige en in Nederland wonende schrijfster Mira Fetuci een anonieme brief. Daarin stond dat Tête d'Arlequin", een pasteltekening van Picasso verstopt zou zijn in Roemenië.

Onder een boom in het dorp Greci werd inderdaad een pastelkrijttekening in een plastic map gevonden. Het werk werd overhandigd aan Roemeense openbaar ministerie en door deskundigen onderzocht op echtheid.

De tekening werd in 2012 gestolen uit de Kunsthal in Rotterdam. Peter van Beveren, de oud-curator van de Triton-collectie, waar het werk deel van uitmaakte, was niet overtuigd van de echtheid van het werk.

Nu blijkt dat hij het bij het rechte eind had. Het gaat namelijk om een vervalsing die theatergezelschap BERLIN maanden geleden liet maken in het kader van “True copy”, een voorstelling rond de Nederlandse meestervervalser Geert Jan Jansen.

BERLIN schrijft op zijn website dat ze maanden aan de stunt hebben gewerkt. BERLIN zegt dat ze binnen enkele dagen meer duiding zullen geven.

Oeps

Volgens de Nederlandse omroep NOS hebben  Bart Baele en Yves Degryse van BERLIN in een e-mail aan Feticu en Westerman laten weten dat het niet de bedoeling was dat zij naar Roemenië zouden gaan. "Helaas is het anders gegaan en dat spijt ons."

Westerman zegt tegen de NOS dat hij het een goede grap vindt en er wel om kan lachen. "Ik doe liever onbedoeld mee met een kunstproject dan dat ik mij voor het karretje laat spannen van kunstdieven of oplichters." Feticu is zeer verbolgen, laat Westerman weten.