Video player inladen ...

We blijven drinken en rijden: elke dag 135 chauffeurs beboet, elke 2 uur een ongeval met beschonken bestuurder

Alle campagnes ten spijt krijgen in ons land elke dag gemiddeld 135 chauffeurs een boete omdat ze te veel gedronken hebben. Dat blijkt uit cijfers van Binnenlandse Zaken die in Het Nieuwsblad staan. "Mensen moeten het gevoel krijgen dat ze altijd en overal kunnen worden gecontroleerd", klinkt het bij het instituut voor verkeersveiligheid VIAS.

In 2017 liepen 49.150 bestuurders tegen de lamp die te veel gedronken hadden. Dat zijn er gemiddeld bijna 135 per dag. Kamerlid Koenraad Degroote (N-VA) vroeg die cijfers op bij zijn partijgenoot, minister voor Binnenlandse Zaken Jan Jambon.

Ondanks alle campagnes daalt dat aantal beboete chauffeurs niet of nauwelijks: het cijfer ligt lager dan in 2016, maar hoger dan in 2015.

Ook Stef Willems, woordvoerder bij het instituut voor verkeersveiligheid VIAS, vindt de resultaten niet te best. Hij ziet in zijn eigen statistieken dat er in 2017 4.210 ongevallen gebeurden waarbij een chauffeur betrokken was die te veel gedronken had. "Dat betekent omgerekend dat er gemiddeld ongeveer elke 2 uur een ongeval gebeurt waarbij alcohol een rol speelt."

We moeten dit niet verkopen als een wedstrijdje tussen politiezones

Stef Willems, woordvoerder van VIAS

Er zijn ook grote verschillen te zien tussen politiezones. Zo ligt het aantal boetes voor dronken rijden hoger in de regio rond Mechelen en Antwerpen. En ook aan de kust worden er veel bestuurders gepakt. Maar dat vindt Willems een weinig bruikbare statistiek. "Want wat is daar de verklaring voor? Soms zijn er meer controles, soms ligt het alcoholverbruik er hoger. We moeten dit niet verkopen als een wedstrijdje tussen politiezones."

"Rijden betekent niet drinken"

Willems zegt dat de mentaliteit om drinken te combineren met rijden dringend moet veranderen. En dus moet de pakkans omhoog. "Chauffeurs moeten het gevoel hebben dat ze op elk moment en op elke plek kunnen worden gecontroleerd op alcohol. Iedereen moet weten: als je met de wagen rijdt, drink je niet."

Ook Jambon bevestigt dat in zijn antwoord aan Koenraad Degroote: "Wetende dat er jaarlijks nog tientallen dodelijke slachtoffers in het verkeer vallen te wijten aan alcohol, blijven controles noodzakelijk om een gedragsverandering bij bestuurders teweeg te brengen."