"Tv-zenders moeten meer doen om kijkers te blijven bereiken": amper 36% jongvolwassenen kijkt regelmatig lineair tv

Amper 36 procent van de Belgische jongvolwassenen tussen 18 en 24 jaar kijkt nog regelmatig lineair tv, dat betekent tv kijken wanneert het programma wordt uitgezonden. Dat blijkt uit een studie van consultant Deloitte.

Het kijkgedrag verandert snel. Een kwart van de Belgen heeft een abonnement voor een video-ondemanddienst zoals Netflix of Play More van Telenet. Bij de jongvolwassenen zijn de cijfers nog opvallender: 47 procent van de 18- tot 24-jarigen heeft toegang tot video-ondemand. En een minderheid van hen, amper 36 procent, kijkt nog regelmatig - dat betekent één keer per week - lineair tv.

"In België wordt gemiddeld per dag vijf uur lineair tv gekeken", zegt   Vincent Debusschere van Deloitte. "Dat gaat van minder dan 2 uur tot 7 uur afhankelijk van de doelgroep maar bij die jongvolwassenen is dat dus heel beperkt. De beschikbaarheid van on-demandvideo heeft het gedrag van die kijkers dus radicaal gewijzigd."

Volgens cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) heeft lineaire televisie bij de doelgroep 18- tot 24-jarigen een weekbereik van 71 procent. Dat wil zeggen dat voor een gemiddelde week geldt dat 71 procent van die groep minimaal 30 opeenvolgende minuten tv kijkt. De CIM-cijfers liggen een pak hoger dan de cijfers in de bevraging van Deloitte. Dat kan te maken hebben met het feit dat het in een bevraging om verklaard gedrag gaat. Bij CIM gaat het om een passieve meting.

Algoritmes

"Consumenten verwachten dat relevante en aantrekkelijke tv- en videocontent op elk moment en om het even waar voorhanden is  en in de vorm die het best beantwoordt aan hun behoeften van dat moment”, zegt Debusschere. "Deze nieuwe vraag wordt momenteel vooral ingevuld door de grote streamingplatformen." Volgens Deloitte zal lineaire televisie altijd bljiven bestaan, vooral voor live-uitzendingen als sport en nieuws.

Klassieke omroepen als VRT of VTM hebben al gereageerd op die online concurrentie met de lancering van VRT NU of Stievie. Volgens Deloitte zullen alle omroepen nog meer moeten doen om hun kijkers te kunnen blijven bereiken. "Omroepen moeten meer kennis vergaren over hun kijkers. En ze moeten algoritmes ontwikkelen om de inhoud die wordt getoond heel specifiek te maken naar hun kijkers", zegt Debusschere. We denken dat dat de grote evolutie is die de verschillende spelers in de markt zullen moeten doormaken."