Vlaamse Netflix of niet? We streamen verder. Honderd percent terecht!

Frederik De Bosschere kijkt voor vrtnws.be naar de actualiteit in de digitale wereld. Deze keer is het harde en hete actua: "De afgelopen week klonk de digitale alarmklok hier weer luid: we streamen en shoppen teveel op een ander. Berichten doorspekt van Vlaamse verontwaardiging. Tegelijk ook volstrekt misplaatst." Telenet reageert nu ook.

opinie
Frederik De Bosschere
Frederik De Bosschere laat voor vrtnws.be tweewekelijks zijn licht schijnen over verrassingen of tegenslagen in de wondere wereld van de digitale technologie.

De afgelopen dagen werd weer duchtig aan de alarmbel getrokken. Enerzijds kwam er het nieuws dat we miljarden e-commerce omzet mislopen aan onze buurlanden. Anderzijds verscheen ook de Vlaamse Netflix terug op het toneel. Die moet, samen met verplichte reclameblokken, onze mediasector redden. 

Bij dat soort berichten vallen me telkens twee dingen op. Een soort beschuldigende vinger naar de moderne digitale Vlaming die zijn ziel verkoopt aan het buitenland. En een nostalgisch hunkeren naar  "vroeger beter".

Dat vat perfect het probleem samen van onze digitale economie: we kijken te weinig in eigen boezem, en te veel naar het verleden. 

We kijken liever door het venster dan de eigen stoep schoonvegen

Sectorfederatie Comeos rekende uit dat we meer dan 5 miljard euro omzet mislopen aan buitenlandse webshops. Dat zijn een pak - uhm - pakjes. Wat wellicht niemand verbaast: de gemiddelde koerier-camionette kleurt tegenwoordig Coolblue en bol-blauw, met steeds ook seizoenskleur Zalandoranje. Onze eigen retail kijkt ondertussen toe als een geslagen hond. 

Maar wat is de oplossing? Een charmeoffensief om lokaal te kopen? Een gigantisch en goedkoop aanbod, gebruiksvriendelijk, geleverd binnen de 24u en gratis geretourneerd. Ik wil wel eens zien wie dat opgeeft uit loyaliteit aan De Winkel Van Bij Ons

Klantenloyaliteit moet je verdienen. Niet door toevallig een geografisch gebied te delen. Een bedrijf als Coolblue legt de lat torenhoog als het gaat over dienstverlening en gebruiksvriendelijkheid van zijn site. Albert Heijn beschouwt zijn bol.com marktplaats als hét strategisch strijdtoneel binnen de (non-food) retail. Zalando draait jarenlang verlies met als enige doel de allergrootste te worden. 

E-commerce is hier heel lang stiefmoederlijk behandeld, als wat marginale omzet of iets om er half-half bij te nemen. We moeten de schuld daarvoor niet bij de consument leggen, die zich terecht laat verwennen door partijen die er online wel voor gaan. Onze retailers moeten - serieus - investeren in hun digitale kanalen, de rol van hun fysieke locaties herbekijken, hun mensen begeleiden en hun processen grondig hertekenen. Een bedrijf als Torfs toont dat het kan eens je het licht ziet, dus waar blijft de rest?

De Vlaamse consument van vandaag is al lang niet meer die van vroeger. Waarom blijven onze winkels dat wel?

We kijken liever naar het verleden dan vooruit

Dat soort historische reflex speelt ook het streamen parten. Vlaams minsiter van cultuur (Open VLD) Sven Gatz hoopt de Vlaamse mediamagnaten te redden. De eerste reddingsboei is ‘de Vlaamse Netflix’, alsof het Vlaamse kijkers (of productiehuizen) kan schelen wie nu precies eigenaar is van hun favoriete videobestemming.

Nog (tragi)komischer is het pleidooi tegen het doorspoelen van reclame, wegens het mislopen van advertentie-inkomsten. Defensief denken van de bovenste plank. 

Denk je dat mediagroepen die aardverschuivingen niet zagen komen? Hoe kijkers liever meteen alle afleveringen van iets bekijken, voordelig en zonder ellenlange reclameblokken? Hoe adverteerders liever hun centen steken in digitale marketing die ze veel beter kunnen segmenteren?

We moeten de schuld niet enkel bij buitenlandse technologiebedrijven leggen. Onze eigen mediabedrijven hielden liever vast aan het oude, gouden model, dan de fundamenten te leggen voor het nieuwe, en zelf aan de digitale revolutie te mee te werken.

Vandaag spoelen kijkers massaal door, waarom zouden we dan terugspoelen naar gisteren? We weten het allemaal, maar het gaat gewoon niet vooruit … Telenet besliste alvast niet te wachten op de rest, en versterkt z’n eigen Play-platform met extra series én een scherpere prijs.

We denken dat we het kunnen tegenhouden

Shoppen en streamen. Het zijn maar twee voorbeelden van hoe Belgische bedrijven te lang naar het verleden kijken, om dan met de vinger te wijzen naar het buitenland wanneer ze te laat blijken. Alsof je digitale versnelling kan vertragen, of innovatie kan tegenhouden aan de grens.

Intussen swipe’t de digitale Vlaming lustig verder. Honderd percent terecht.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.