Telenet tackelt idee van "Vlaamse Netflix"
Een "Vlaamse Netflix", het idee dat er één gezamenlijk digitaal platform voor Vlaamse fictie moet komen, is duidelijk nog veraf. Dat zei Telenet-CEO John Porter gisteren met zoveel woorden tijdens een ontmoeting met de pers. En van niet-doorspoelbare reclame moet hij niet weten.
Een "Vlaamse Netflix", het concept is de voorbije maanden en weken al ettelijke keren aangekaart. Vorige week nog legde Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD) het plan opnieuw op tafel, nadat een studie van Econopolis had uitgewezen dat almaar meer mensen uitgesteld kijken, waardoor de commerciële tv-zenders inkomsten zouden derven.
Zo'n Vlaamse Neflix zou een nieuwe tv-streamingdienst kunnen zijn, naast de échte Netflix, waarop de Vlaamse fictie gebundeld wordt. Maar het werd al snel duidelijk dat Telenet, dat zelf zijn Play- en Play More-aanbod volop aan het uitbouwen is, zo'n extra streamingdienst niet kan smaken.
"Niet voor tere zieltjes"
Ook gisteren weer: waar CEO John Porter het idee tijdens een persbijeenkomst aanvankelijk nog bestempelde als "complementair" aan het eigen aanbod, liet hij zich wat later ontvallen dat voor hem een Vlaamse Netflix "veraf" is. "We gaan niks doen dat voor Telenet-klanten minder interessant is dan wat we nu kunnen aanbieden."
Een op zichzelf staande streamingdienst is niet aantrekkelijk. Zo'n dienst werkt alleen op grote schaal
De verwijzing naar het Amerikaanse bedrijf alleen al bezorgt hem de kriebels: "Wil je echt honderden miljoenen per jaar verliezen? Dit is een harde business, niet iets voor tere zieltjes. Een op zichzelf staande streamingdienst is niet aantrekkelijk. Zo'n dienst werkt alleen op grote schaal."
"Reclame blijft doorspoelbaar"
Volgens Porter is Telenet wel degelijk bereid om met iedereen te praten. "Maar iedereen zit naar dit idee te staren als een konijn naar een lichtbak. Er zijn wel degelijk andere opportuniteiten waar de mediabedrijven naar kunnen kijken om leefbaar te blijven."
Hij somt onder meer het betere gebruik van data, gerichte advertenties en kortere, interesssantere reclameblokken op. Niet-doorspoelbare reclame, zoals de studie van Econopolis suggereerde, hoort daar niet bij. "Onze klanten nu iets ontzeggen dat ze al tien jaar doen, is commerciële zelfmoord."
Onze klanten nu iets ontzeggen dat ze al tien jaar doen, is commerciële zelfmoord
"Waarom verlaat het geld de Vlaamse mediamarkt naar internationale spelers? Omdat zij een betere ervaring kunnen bieden. Dan is het onze uitdaging om onze ervaring nog te verbeteren."
Wie dat niet doet, schiet zichzelf in de voet en jaagt klanten nog sneller naar nieuwe spelers als Netflix, klinkt het fors. Porter citeert daarvoor graag de befaamde Amerikaanse diplomaat en wetenschapper Benjamin Franklin: "We must hang together or we shall all hang separately."