In Duitsland staan ze bijna stil door 358 wegenwerken tegelijkertijd

Wegenwerken op Duitse autosnelwegen zijn al jaren een ergernis van de toerist die Duitsland in de zomer doorkruist. Maar nu is iedereen ongelukkig. Op dit ogenblik telt het land 538 “baustellen”. “Dit zijn er meer dan ooit. Noem het maar een infarct.”, zegt correspondente Judith van de Hulsbeek in “De wereld vandaag” op Radio 1.

De centrale ligging in Europa maakt van Duitsland een absoluut transportland, zowel noord-zuid als oost-west. Het wegennet van het land heeft een gedegen reputatie, maar daar was de voorbije jaren een behoorlijke deuk in gekomen. Judith van de Hulsbeek is nieuwscorrespondente in Berlijn.

“Het wegennet is jarenlang verwaarloosd, tenminste naar Duitse normen. Dat had alles te maken met de strenge begrotingspolitiek. Koste wat het kost wilde de Duitse regering geen nieuwe schulden maken. 2016 was het jaar van de ommekeer en daar zien we nu de gevolgen van. Het voorbije jaar is het aantal wegwerkzaamheden met 15% omhoog geschoten. Zelf rij ik regelmatig op en neer tussen Nederland en Berlijn. Dan moet ik zeker 20 “baustellen” voorbij.”

Wegenbouw kan het niet meer bijbenen

De Duitse economie heeft enkele voortreffelijke jaren achter de rug, waar binnenlandse investeringen in infrastructuur een belangrijk facet bij waren. Judith van de Hulsbeek: “Miljarden euro’s werden beschikbaar gesteld voor een gigantische vernieuwing van de Duitse wegen. Het renovatieplan is gespreid tot 2030 en loopt nu volop. Alleen loopt de planning en organisatie niet zo soepel als gehoopt. De sector van de wegenbouw heeft zoveel opdrachten gekregen dat ze het niet meer kan bijbenen.  De investeringen in wegen zijn heel snel gekomen. Bovendien draait de bouwsector in heel Duitsland op volle toeren. Zowel in de woning- als kantoorbouw is er een bouwwoede.”

Blunders en spookwerven

“Zelfs de grondstoffen zijn een probleem geworden", stelt van de Hulsbeek vast. "Het gebeurt dat werven stilliggen omdat beton of bitumen niet tijdig kunnen geleverd worden. Onvermijdelijk stijgen de prijzen van deze grondstoffen en worden ze door gerekend in de offertes. Bijgevolg stijgen de totaalprijzen van de werkzaamheden, waardoor er finaal minder werken zullen kunnen uitgevoerd worden.”

“En dan zijn we er nog niet.  Minderwaardige bouwbedrijven met weinig ervaring voor grote wegwerkzaamheden duiken op. Ze stapelen de blunders op. En dan krijg je de spookwerven, werven waar weken- of maandenlang geen beweging is. Delen van wegen worden gemarkeerd en afgezet. Maar er gebeurt niets omdat er fouten zijn begaan, of materiaal niet beschikbaar is.”

Tenslotte is er weinig hoop op beterschap. Voor volgende jaar ligt het investeringsbudget voor wegenwerken nog eens 56% hoger. Er is weinig kans dat het aantal “baustellen” en aantal uren file of “stau” zal dalen.