Video player inladen ...

Mijn anderstalige nieuwkomers in de gewone school: hoe beleven zij de overstap?

In maart vorig jaar gaf ik een maand lang les in een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) in het centrum van Antwerpen. Anderhalf jaar later hebben de meeste van mijn leerlingen de overstap gemaakt naar de gewone school.  Ik ging hen daar opnieuw opzoeken. Hoe stellen ze het in hun nieuwe school? De taalbarrière blijft een moeilijk punt, zo blijkt. 

Vorig jaar zaten mijn leerlingen nog allemaal op het Stedelijk Lyceum Offerande, ook wel Marco Polo genoemd, een school die anderstalige nieuwkomers verwelkomt en hen een taalbad Nederlands geeft.

Nu zijn ze bijna allemaal uitgezworven naar verschillende scholen in het Antwerpse. Van mijn 14 leerlingen zitten er 8 in het technisch of beroepsonderwijs (TSO of BSO) , 3 volgen algemeen vormend onderwijs (ASO), 1 leerling bleef nog een jaartje langer op Marco Polo, 1 leerling volgt nu een opleiding bij de VDAB en 1 leerling keerde terug naar Bulgarije.

De meeste leerlingen die ik terugzag, zeiden dat de overstap naar de gewone school niet makkelijk is. Vooral hun nog beperkte kennis van het Nederlands speelt hen parten. Daardoor begrijpen ze vaak de opdrachten niet en verliezen ze punten, hoewel ze de leerstof op zich soms wel kennen.

Maar allemaal hebben ze wel een leerkracht of een begeleider gevonden die hen de moed geeft om verder hard te werken en vooruit te gaan.  

Mijn lievelingsleerkracht is als een grote broer die me helpt 

Majd, 15 jaar, Syriër

Majd is 15 en komt uit Syrië. Ik ontmoet hem in de les elektriciteit aan de Spectrumschool in Deurne. Majd volgt hier het tweede beroepsvoorbereidend jaar. Hij is blij dat hij nu hier zit want hij houdt van de praktijkvakken en wil ervaring opdoen. 

Maar zijn grote droom is nog altijd rapper worden en filmpjes maken. En hij vindt daarvoor ook veel steun bij zijn leerkracht Project Algemene Vakken die hij zijn lievelingsleerkracht noemt.

Video player inladen ...

Het zijn soms moeilijke termen als je het Nederlands niet beheerst. 

Jake Lissone, leerkracht elektriciteit

"Majd is een heel enthousiaste leerling die goed werk levert in de praktijkklas", zegt zijn leraar elektriciteit, Jake Lissone. "Maar met de theorie heeft hij het soms lastig omdat het vaak om heel specifieke termen gaat, die niet evident zijn als je het Nederlands onvoldoende beheerst."

Daarom heeft leraar Jake zijn lessen wat aangepast. Want Majd is zeker niet de enige OKAN-leerling in zijn klas.

Video player inladen ...

Ik hou contact met mijn vroegere klasgenoten via Snapchat en Instagram 

Lina, 16 jaar, Nepalese

Lina is 16 jaar en komt uit Nepal. Via haar foto's op Facebook had ik al gezien dat ze het heel goed stelt op haar nieuwe school, het Koninklijk Atheneum MXM in Merksem. "Ik heb hier veel nieuwe vrienden gemaakt", vertelt ze, "en de klassfeer is heel goed." 

Lina zit in het vierde jaar STW (Sociaal Technische Wetenschappen) en haar lievelingsvakken zijn biologie en huishoudkunde. Vooral naar de leerkracht van dat laatste vak kijkt ze erg op. 

Video player inladen ...

Je mag dat niet onderschatten, deze kinderen missen veel achtergrond over onze cultuur en geschiedenis. 

Yolanda Heyligen, begeleidster

Yolanda Heyligen begeleidt hier op school de leerlingen die uit de OKAN-klas komen. "Ze hebben het zeker in het begin niet makkelijk in de gewone school", vertelt ze.

Ook Lina begreep aanvankelijk maar de helft van wat in de les werd gezegd, en ook Frans, geschiedenis en aardrijkskunde was moeilijk. "Maar nu begint het goed te gaan", zegt de begeleidster. "Wij beseffen goed welke opdracht dit voor deze leerlingen is."

Video player inladen ...

Ik kon niet lezen en schrijven in het Nederlands en zie waar ik nu al sta! 

Yasin, 17 jaar, Afghaan

Yasin is 17 en komt uit Afghanistan. Begin vorig jaar arriveerde hij in ons land met zijn 8 broertjes en zusjes. Hij leerde op de Marco Polo-school lezen en schrijven in het Nederlands en maakte zo snel vordering dat hij in maart bij mij in de klas mocht starten.

Yasin is heel blij dat hij hier in het stedelijk lyceum Lamorinière in de schakelklas is terecht gekomen. Die bereidt hem voor op het vierde jaar technische wetenschappen. Yasin beseft heel goed dat hij al een hele weg heeft afgelegd. 

Video player inladen ...

We hebben nu al plaatsen tekort voor dit schakeltraject. 

Miek Gysen, coördinator

"Het is het eerste jaar dat we met zo'n schakeltraject als voorbereiding op het technisch onderwijs gestart zijn", vertelt coördinator Miek Gysen. En het is blijkbaar een succes, er zijn meer vragen dan er plaatsen zijn.

"Het bewijst dat er nood is aan extra ondersteuning voor deze leerlingen, zowel qua taal als vakinhoudelijk", zegt ze. De coördinator kijkt dan ook uit naar de resultaten volgend jaar. "We hopen dat dit brugjaar de leerlingen dan echt zal geholpen hebben om een goeie start te maken in het gewone technisch onderwijs", zegt ze.

Video player inladen ...

Op mijn Facebook-pagina kan u mijn verslaggeving over onderwijs volgen. U vindt er ook meer video's over de OKAN-studenten: