Fusiegemeenten vrezen werklast aan loketten voor wijziging identiteitskaarten, VVSG vraagt oplossing 

Op 1 januari gaan 15 gemeenten samen tot 7 verschillende fusiegemeenten. Inwoners zijn verplicht om in de loop van 2019 hun identiteitskaart op het gemeentehuis te laten aanpassen. Maar de betrokken gemeenten vrezen dat ze dat niet zullen aankunnen. De Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) vraagt een oplossing aan minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). 

Naar schatting 150.000 inwoners zullen in de loop van volgend jaar naar het gemeentehuis moeten gaan om hun identiteitskaart aan te passen voor aan adreswijziging door de fusie. Dat staat zo in een koninklijk besluit na advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit, de vroegere Privacycommissie.

Om dat allemaal te verwerken zou er per fusiegemeente "ongeveer één voltijdse kracht gedurende één jaar nodig zijn", leren voorzichtige schattingen. "En elke vertraging doordat mensen bijvoorbeeld hun PIN- of PUK-code niet meer kennen, doet de werklast verder verhogen", zegt  Luc Jolie, algemeen directeur-coördinator van Aalter-Knesselare waar de inwoners van Knesselare hun identiteitskaart moeten laten aanpassen.

"Dit komt bovenop de zware opdracht om zo snel mogelijk twee of drie administraties in elkaar te schuiven en ervoor te zorgen dat de dienstverlening naar de burger even kwaliteitsvol blijft verlopen als voor de fusie".

De VVSG vraagt minister Jambon om het koninklijk besluit alsnog aan te passen, en de adreswijziging pas door te laten voeren wanneer de identiteitskaart vervalt, toch moet worden vervangen bij verlies of diefstal, of als mensen wegens andere redenen op het gemeentehuis moeten zijn.