Brit beroert harten met vertederende (kerst)boodschap

Meer dan 6 miljoen dollar zou Elton John gekregen hebben voor de opnames van een speciale kerst-reclameboodschap van de Britse warenhuisketen 'John Lewis'. Een peperdure campagne dus, waarbij oude en nieuwe klanten worden gelokt in een hartverwarmende sfeer die de kerstperiode toch is. Maar moet het allemaal wel zo duur zijn om die sfeer op te wekken, vroeg videomaker Phil Beastall uit Tewkesbury, in het Engelse graafschap Gloucesterhire, zich af. Nee dus, en hij haalde opnieuw een filmpje dat hij een 4-tal jaren geleden zelf gemaakt had, uit zijn kast. Een filmpje dat hem nauwelijks 50 pond gekost had om te maken. Op nog geen week tijd lieten al meer dan 6 miljoen mensen zich er intussen door beroeren op Facebook.

Het filmpje gaat over een man die de dagen aftelt naar Kerstmis toe, om dan opnieuw een cassette met de stem van zijn overleden moeder te kunnen beluisteren, iets wat hij dit keer voor het laatst kan doen. Om de eenvoudige reden dat het de laatste cassette is die zijn moeder hem nagelaten heeft. Maar, "love is a gift that lasts forever"…

De 32-jarige Beastall voelt zich overdonderd door het succes, met in het achterhoofd wellicht dat zijn kortfilm 4 jaar geleden nauwelijks een paar 10.000-den wist te bereiken via YouTube. Beastall op nieuwswebsite Daily Mail: "Je moet niet altijd een groot budget hebben om mensen te raken. Om een boodschap te doen doordringen, heb je vooral een goed verhaal nodig dat je rechtstreeks raakt."

"Dat er zoveel geld besteed wordt aan reclamecampagnes zoals dat van John Lewis komt tegenwoordig niet goed over bij velen, omdat zij zelf de eindjes aan elkaar moeten knopen."

"Maar ik leef momenteel in een droomwereld en kan alleen maar blij zijn met al die positieve commentaren na het zien van mijn goedkope kortfilm", voegde hij er op Facebook nog aan toe.