Google: "Zal altijd duidelijk zijn wie voor politieke advertentie betaalt"

Het zal altijd duidelijk zijn wie er betaald heeft voor een politiek getinte advertentie waarop u via Google terechtkomt.  Dat is het engagement van de zoekrobot om de aanloop naar de Europese verkiezingen in mei volgend jaar transparanter te laten verlopen. 

In mei 2019 brengen 350 miljoen Europeanen hun stem uit. "We beseffen dat mensen in de aanloop naar deze verkiezingen op zoek zijn naar nuttige en relevante informatie die hen kan helpen bij het nemen van hun beslissing", zegt Google.  

Google zal daarom eisen en erop toezien dat het bij advertenties waarin een politieke partij of kandidaat vermeld wordt altijd duidelijk is wie voor deze advertentie betaald heeft, laat het bedrijf in een mededeling weten. Adverteerders zullen eerst een aanvraag moeten indienen en er zal ook gecontroleerd worden of ze wel zijn wie ze beweren te zijn. 

In de aanloop naar de Europese verkiezingen is er bezorgdheid over online propaganda van populistische krachten en een mogelijke beïnvloeding vanuit Rusland. Eind vorig jaar beloofde Google al veranderingen in zijn beleid rond de aankoop van politieke advertenties. 

Google zal ook een Election Ads Transparency Report aanbieden, waarin u kunt opzoeken wie advertenties aankoopt, wie de doelgroep van die advertenties is en hoeveel geld eraan gespendeerd wordt. 

Tijdens de tussentijdse verkiezingen in de VS begin deze maand is het transparantiesysteem voor het eerst getest. De Europese verkiezingen zijn de eerste test in de rest van de wereld. 

Daarnaast zal Google News Lab samenwerken met nieuwsorganisaties uit alle EU-landen samenwerken om online fact checking te ondersteunen.